Achievement Motivation and Academic Performance Among Turkish Early and Young Adolescents in the Netherlands.
Auteurs
Verkuyten, M., Thijs, J., & Canatan, K. (2001).

Abstract
In dit artikel werden academische motivatie en academische prestaties bij Turkse adolescenten in Nederland onderzocht. Op basis van 3 studies werd het belang van collectivistische culturele waarden voor academische motivatie en onderwijsprestaties onderzocht. Er werd gebruik gemaakt van multilevel regressie analyses door middel van MLwiN. In studie 1 waren er 762 studenten (607 autochtonen; 155 Turken; uit 51 klassen tussen 10-13 jaar. In studie 2 waren er 163 Turkse studenten en 445 autochtonen Nederlanders tussen 13 en 16 jaar oud. Aan studie 3 namen 104 Turkse studenten, 73 Surinamers, 35 studenten uit Kaap-Verdië en 13 Antillianen. In vergelijking met andere minderheidsgroepen en autochtonen, rapporteerden de Turkse studenten een sterkere familie georiënteerde academische motivatie. Daarnaast was alleen voor de Turkse groep etnische identificatie positief gerelateerd aan familiale motivatie. Er werden ook geen verschillen gevonden in individuele academische motivatie tussen Turken en autochtonen, en alleen bij de Turken was er een interactie tussen familiale motivatie en individuele motivatie. Ook bleek dat de familiale motivatie positief gerelateerd werd aan task-goal orientation (“i always pay close attention during lessons”; “I like learning new things at school”), deze medieerde de relatie tussen familiale motivatie en academische prestaties. Voor de andere etnische minderheden en de autochtonen bleek dat familiale motivatie niet gerelateerd was aan task-goal orientation en academische prestaties.
Referentie
Verkuyten, M., Thijs, J., & Canatan, K. (2001). Achievement Motivation and Academic Performance Among Turkish Early and Young Adolescents in the Netherlands. Genetic, Social & General Psychology Monographs, 127(4), 378.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Algemene cijfers, Non-cognitieve waarden en vaardigheden, Diversiteit, Studieprestaties