Adolescent boys with an autism spectrum disorder and their experience of sexuality: an interpretative phenomenological analysis.
Auteurs
Dewinter, J., Van Parys, H., Vermeiren, R., & van Nieuwenhuizen, C. (2016).

Abstract
Er is weinig bekend over de seksuele ontwikkeling van jongeren met een autistische stoornis. De onderzoekers verwijzen naar literatuur waarin er een relatie wordt gesuggereerd tussen autisme en atypische of problematische seksuele ontwikkeling, maar stellen tevens vast dat er weinig en vaak inconsistente empirische studies voorhanden zijn. Op basis van acht interviews met jongens (16-20; sommigen in een relaties) gediagnostiseerd met Asperger onderscheiden de onderzoekers drie thema’s, namelijk 1) het omgaan met seksuele gevoelens; 2) het interpreteren van seksueel geladen communicatie; en 3) het vinden van een seksuele partner. De onderzoekers stellen dat zij geen aanwijzingen vinden voor een atypische/problematische seksuele ontwikkeling, maar benoemen wel de extra uitdagingen voor jongens met deze stoornis in hun seksuele ontwikkeling. Hoewel de jongens woonachtig waren in landen (België en Nederland) waar men relatief ‘open’ praat over seksualiteit, was het duidelijk dat het onderwerp ook voor deze jongeren (deels) tot de taboesfeer behoort. Juist voor deze groep is open kunnen communiceren over dit soort thema’s belangrijk om, indien nodig, tijdig te kunnen interveniëren.
This qualitative study explored how adolescent boys with autism spectrum disorder experience their sexuality. Previous research has demonstrated that sexuality is a developmental task for boys with autism spectrum disorder, as it is for their peers. Case studies have suggested a relation between autism spectrum disorder and atypical sexual development; empirical studies on this subject, however, are scant and inconsistent. This study is based on interviews with eight boys, aged 16–20 years, with Asperger’s disorder or autistic disorder. Interpretative phenomenological analysis of the data revealed three major themes relating to (a) how they experience sexual feelings, think about sexuality and think about themselves as sexual beings; (b) how they perceive messages relating to sexuality in their surroundings; and (c) how they experience finding and having a partner and partnered www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 sex. We believe that attention to these themes is needed in assessment, education and further research.
Referentie
Dewinter, J., Van Parys, H., Vermeiren, R., & van Nieuwenhuizen, C. (2016). Adolescent boys with an autism spectrum disorder and their experience of sexuality: an interpretative phenomenological analysis. AUTISM. DOI: 10.1177/1362361315627134
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel (enkel online)
ISSN
ISSN 1461-7005