Adolescent girls’ Instagram and TikTok use:  Examining relations with body image-related constructs over time using random intercept cross-lagged panel models.

Auteurs

Maes, C., & Vandenbosch, L. (2022)

 PDF-versie

Abstract

The literature on body image ramifications of girls’ uses of appearance-focused social media (ASM) is limited, and even non-existing in terms of TikTok uses. With this brief report, we aimed to fill this gap in the literature by analyzing three waves of data on girls’ ASM use and body image-related constructs (i.e., internalization of beauty ideals and body image self-discrepancy) using random-intercept crosslagged panel models (RI-CLPMs). The total sample consisted of 229 girls (Mage = 15.12, SD = 1.50). Controlling for age and body mass index (BMI), the RI-CLPMs revealed that neither TikTok nor Instagram were predictive of subsequent increases or decreases in internalization of beauty ideals and body image self-discrepancy. Lower scores on body image self-discrepancy at W2 (i.e., wanting to have a thinner body) did predict higher uses of Instagram at W3. No evidence for between-person effects was garnered. The results enrich our knowledge on long-term implications of girls’ Instagram and TikTok use for their body image. They further underline the need for research that more specifically disentangles the role of different appearance-related activities on social media and their impact on girls’ body image constructs.

De literatuur over de veranderingen van het lichaamsbeeld bij het gebruik van appearance-focused social media (ASM) door meisjes is beperkt, en bestaat zelfs niet op het gebied van TikTok-gebruik. Met dit korte rapport wilden we deze leemte in de literatuur opvullen door drie golven data over het ASM-gebruik van meisjes en appearance-focused constructen (d.w.z. internalisatie van schoonheidsidealen en zelfdiscrepantie van het lichaamsbeeld) te analyseren met behulp van randomintercept cross-lagged panelmodellen (RI-CLPMs). De totale steekproef bestond uit 229 meisjes (gemiddelde = 15,12, SD = 1,50). De RI-CLPMs, waarbij werd gecontroleerd voor leeftijd en body mass index (BMI), lieten zien dat noch TikTok noch Instagram voorspellend waren voor latere toe- of afname in internalisatie van schoonheidsidealen en zelfdiscrepantie van het lichaamsbeeld. Lagere scores op zelfdiscrepantie van het lichaamsbeeld op W2 (d.w.z. een dunner lichaam willen hebben) voorspelden wel een hoger gebruik van Instagram op W3. Er was geen bewijs voor interpersoonlijke effecten. De resultaten verrijken onze kennis over de langetermijngevolgen van het gebruik van Instagram en TikTok door meisjes voor hun lichaamsbeeld. Ze onderstrepen verder de noodzaak van onderzoek dat meer specifiek de rol van verschillende uiterlijk-gerelateerde activiteiten op sociale media en hun impact op de lichaamsbeeldconstructies van meisjes ontrafelt.

Referentie

Maes, C., & Vandenbosch, L. (2022). Adolescent girls’ Instagram and TikTok use: Examining relations with body image-related constructs over time using random intercept cross-lagged panel models. Body Image, 41, 453–459.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.04.015

Trefwoorden

Adolescents, Social media, RI-CLPM, Body image