Adolescent sexting from a social learning perspective.
Auteurs
Van Ouytsel, J., Ponnet, K., Walrave, M., & D’Haenens, L. (2017).

Abstract
In dit artikel over ‘sexting’ – het versturen van expliciet sexueel beeldmateriaal via online-toepassingen (message-diensten, sociale media e.d.) – wordt nagegaan in hoeverre social learning theory kan worden gebruikt als verklaring voor dit gedrag bij adolescenten. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen sexting binnen en buiten een romantische relatie. Er werden 357 jongeren ondervraagd (59,7% meisjes; 15-21 jaar oud) middels een survey. Er werd inderdaad gevonden dat de mate waarin sexting werd geaccepteerd (door de jongere en door zijn/haar omgeving – ingeschat door de jongere zelf) verband houdt met vertonen van dit gedrag. Sexting buiten een romantische relatie werd ook sterk verklaard door de kick die jongeren ervaren.
The purpose of this study is to analyze which components of the social learning theory are associated with adolescents’ engagement in sexting among a sample of 357 respondents. Additionally, we distinguish between two types of online sexual self-disclosure: sexting within and outside of a romantic relationship. The results indicate that the extent to which adolescents hold positive attitudes towards the behavior and the extent to which they perceive that their peers approve of sexting, are associated with their engagement in sexting both within and outside of a romantic relationship, when controlling for age, gender, school track and internet use. Sexting outside of a romantic relationship was also influenced by the thrill that young people get out of engaging in this behavior. The discussion addresses the implications of these findings for prevention programs, practice and future research, such as the necessity for future studies to ask with whom participants have engaged in sexting.
Referentie
Van Ouytsel, J., Ponnet, K., Walrave, M., & D’Haenens, L. (2017). Adolescent sexting from a social learning perspective. Telematics and informatics, 34(1), 287–298.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1016/j.tele.2016.05.009
Trefwoorden
Sexting