Adolescents’ educational level and computer use: An exploratory study of the relationship between adolescents’ current educational level and the use of computer applications and computer attitudes.
Auteurs
Gutschoven, K. (2004).

Abstract
Deze studie focust op twee onderzoeksvragen. Ten eerste wordt onderzocht of het huidige opleidingsniveau van adolescenten een betekenisvol concept is in multimedia onderzoek. Ten tweede wordt de relevantie van het huidige opleidingsniveau vergeleken met het concept van opleidingsniveau van de ouders zoals het tot nu toe gebruikt werd in multimedia onderzoek. De onderzoeksvragen worden beantwoord door een kwantitatief onderzoek bij 232 leerlingen uit het secundair onderwijs in Vlaanderen naar hun gebruik van multimedia en hun attitude ten aanzien van multimedia. De resultaten geven aan dat wanneer men de relatie tussen opleidingsniveau van de ouders en het multimediagebruik/-attitudes controleert voor het opleidingsniveau van adolescenten, het insignificant wordt. Het huidige opleidingsniveau van de adolescenten echter bleef significant gedurende de hele analyse, zelfs wanneer het gecontroleerd werd voor opleidingsniveau van de ouders. Op basis van deze resultaten conludeert de onderzoeker dat, ten eerste, het huidige opleidingsniveau van de adolescent inderdaad een betekenisvol concept is in multimedia onderzoek en, ten tweede, dat wanneer multimedia onderzoek gefocust is op het gedrag van adolescenten, het aan te raden is het huidige opleidingsniveau op te nemen in de analyse als een maat voor sociale klasse.
Referentie
Gutschoven, K. (2004). Adolescents’ educationel level and computer use: An exploratory study of the relationship between adolescents’ current educational level and the use of computer applications and computer attitudes. The European Journal of Communication Research, 29, (2), 135-158.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0341-2059
Trefwoorden
Computergebruik, multimedia