Adolescents’ engagement trajectories in multicultural classrooms: The role of the classroom context.

Auteurs

Engels, M. C., Phalet, K., Gremmen, M. C., Dijkstra, J. K., & Verschueren, K. (2020)

 PDF-versie

Abstract

Deze studie onderzoekt drie belangrijke aspecten van de klascontext die de betrokkenheidstrajecten beïnvloeden: (a) ondersteunding van de leerkrachten, (b) peernormen (i.e., beschrijvende en populariteitsnormen), en (c) etnische klassamenstelling (i.e. etnische heterogeniteit en aandeel meerderheidsgroep). Jaarlijks werd een etnisch diverse steekproef van 730 adolescenten uit de eerste en tweede graad secundair onderwijs gevolgd. Longitudinale multilevel modellen tonen dat ondersteuning van de leerkracht en een hoger niveau van betrokkenheid in de klas (i.e. beschrijvende normen) de gedrags- en emotionele betrokkenheid van adolescenten bevordert. Bovendien was meer etnische heterogeniteit in de klas verbonden aan minder sterke afnames in gedragsmatige betrokkenheid in de loop van de tijd, terwijl een hoger aandeel meerderheden in de klas geassocieerd was met een sterkere afname in emotionele betrokkenheid in de loop van de tijd. De verbanden waren hetzelfde voor etnische minderheden en meerderheden. Bovendien worden de ondersteuning van leerkrachten en de beschrijvende normen beiden gebufferd tegen afnemende gedragsmatige betrokkenheidstrajecten. Over het algemeen heeft deze studie het belang van de klascontext onderstreept voor gedrags- en emotionele betrokkenheid van adolescenten.

This study investigates three important aspects of the classroom context in shaping adolescents’ classroom engagement trajectories: (a) teacher support, (b) peer norms (i.e., descriptive and popularity norms), and (c) ethnic classroom composition (i.e., ethnic heterogeneity and proportion of majorities). An ethnically diverse sample of 730 adolescents from Grades 9 to 11 was followed annually. Longitudinal multilevel models revealed that more teacher support and higher classroomlevels of engagement (i.e., descriptive norms) promote adolescents’ behavioral and emotional engagement. Moreover, more ethnic heterogeneity in the classroom related to less steep decreases in behavioral engagement over time, whereas higher proportions of majorities in the classroom were associated with steeper decreases in emotional engagement over time. Associations were the same for ethnic minorities and majorities. Furthermore, teacher support and descriptive norms jointly buffered against declining behavioral engagement trajectories. In general, this study underscored the importance of the classroom context in adolescents’ behavioral and emotional engagement.

Referentie

Engels, M. C., Phalet, K., Gremmen, M. C., Dijkstra, J. K., & Verschueren, K. (2020). Adolescents’ engagement trajectories in multicultural classrooms: The role of the classroom context. Journal of Applied Developmental Psychology, 69, 1-14.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1016/j.appdev.2020.101156

Trefwoord(en)

Gedragsbetrokkenheid, emotionele betrokkenheid, etnische klassamenstelling, etnische minderheden, peernormen, ondersteunding van de leerkrachten