Alcohol and cannabis use among adolescents in Flemish secondary schools in Brussels: effects of type of education.
Auteurs
Berten, H., Cardoen, D., Brondeel, R. & Vettenburg, N. (2012).

Abstract
Nederlands
Achtergrond: Resultaten uit onderzoek naar sociaal-economische verschillen in het drank- en druggebruik van adolescenten is weinig eenduidig. Dit artikel onderzoekt (1) of onderwijstype – gebruikt als indicator voor de eigen sociale positie – een effect sorteert op het alcohol en softdruggebruik van adolescenten, onafhankelijk van de familiale sociaal-economische status (werkstatus en opleidingsniveau van de ouders) (2) of het effect van onderwijstype op het alcohol en softdruggebruik verschilt naargelang de etnische culturele achtergrond van de bevraagde scholieren.
Methoden: De onderzoekers maken gebruik van de databank van de JOP-monitor Brussel (2010). De JOP-monitor Brussel is een schoolenquête die de subjectieve leefwereld, het gedrag en de levensloop van leerlingen uit het Brusselse Nederlandstalige secundaire onderwijs exploreert. In het totaal vulden 2513 leerlingen de vragenlijst in; hun leeftijd varieert tussen 12 en 20 jaar. Voor dit artikel werden enkele de data, verzameld bij een subpopulatie van 1.488 jongeren uit het 3de tot en met het 6de middelbaar gebruikt.
Resultaten:Ongeacht hun familiale achtergrond, gebruiken autochtone leerlingen uit BSO-richtingen meer alcohol en cannabis dan hun collega’s uit het technisch of algemeen secundair onderwijs. Dit effect is niet langer significant in de allochtone populatie.
Besluit: Deze resultaten geven aan dat onderzoek naar sociaal economische verschillen in risicogedrag bij jongeren zowel rekening moet houden met de familiale achtergrond en de individuele sociale positie, als verschillende componenten van jongeren hun sociaal-economische achtergrond.
Engels
Background: Research regarding socio-economic differences in alcohol and drug use in adolescence yields mixed results. This study hypothesizes that (1) when using education type as a proxy of one‟s social status, clear differences will exist between students from different types of education, regardless of students‟ familial socio-economic background; (2) and that the effects of education type differ according to their cultural background.
Methods: Data from the Brussels youth monitor were used, a school survey administered among 1,488 adolescents from the 3rd to 6th year of Flemish secondary education. Data were analyzed using multilevel logistic regression models.
Results: Controlling for their familial background, the results show that native students in lower educational tracks use alcohol and cannabis more often than students in upper educational tracks. Such a relationship was not found for students from another ethnic background.
Conclusion: Results from this study indicate that research into health risks should take into account both adolescents‟ familial background and individual social position as different components of youngsters‟ socio-economic background.
Referentie
Berten, H., Cardoen, D., Brondeel, R. & Vettenburg, N. (2012). Alcohol and cannabis use among adolescents in Flemish secondary schools in Brussels: effects of type of education. BMC Public Health, 12, 215, doi:10.1186/1471-2458-12-215.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Kansenongelijkheid, alcohol, interculturaliteit, kansenongelijkheid, middelengebruik