Allemaal anders, allemaal gelijk? Jongeren en etnocentrisme.

Auteurs

Vanhoutte, B. (2007)

 PDF-versie

Abstract

Etnocentrisme bij jongeren is niet uit de actualiteit weg te branden. Het belang van verdraagzaamheid bij jongeren kan in de toekomst enkel toenemen, als we zien dat bijvoorbeeld 6,4% van de leerlingen uit het basisonderwijs van andere nationaliteit zijn (Hermans & Opdenakker, 2005). In dit onderzoek werd naar een antwoord gezocht op twee vragen. De eerste vraag was welke jongeren eerder etnocentrische waarden aanhangen, een tweede opgave was de invloed van maatschappelijke betrokkenheid op etnocentrisme na te gaan. Etnocentrisme heeft blijkbaar een plaats verworven in het waardepatroon van de laagopgeleide, mannelijke of niet erg levensbeschouwelijk geïnteresseerde jongeren. Jongeren die op zoek zijn, of zich niet interesseren in zingeving zijn makkelijker vatbaar voor een etnocentrisch vertoog. Een laagopleidingsniveau hangt het sterkst samen met etnocentrisme. De sociale achtergrond speelt evenzeer een rol. De resultaten tonen eveneens dat maatschappelijk betrokken jongeren, los van hun sociaaldemografische kenmerken, minder etnocentrisch zijn. De gegevens bevestigen ook dat etnocentrisme en politieke desinteresse onderling samenhangende attitudes zijn (Elchardus & Smits, 2002). Wil men verdraagzaamheid vergroten, dan lijkt het verantwoord dat door het bevorderen van sociale participatie en politieke interesse te doen.

Referentie

Vanhoutte, B. (2007) Allemaal anders, allemaal gelijk? Jongeren en etnocentrisme. In Vettenburg, N., Elchardus, M. & Walgrave, L. (Red.) Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 1 (pp. 209-216) Leuven: LannooCampus.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in boek

ISBN

978 90 209 71 125