Allochtone studenten aan de UA. Een statistische stiuatieanalyse van 1993 tot 2003, aangevuld met een literatuurstudie over de oorzaken en maatregelen.

Auteurs

Rottiers, S., Defrancq, E. & Rouwens, E. (2004).

 PDF-versie

Abstract

Het onderzoeksrapport bestaat uit twee delen. In het eerste deel wordt een cultureel-etnische kaart gemaakt van de Universiteit Antwerpen. Via een statistische analyse wordt naar de in-, door- en uitstroom gepeild van allochtone studenten aan de Universiteit Antwerpen tussen 1993-2003. In een eerste hoofdstuk worden algemeen de belangrijkste cijfers besproken wat de instroom, doorstroom en uitstroom van studenten betreft. In de hoofdstukken die volgen wordt er een fijnere analyse gemaakt naar de relatie tussen respectievelijk allochtonen en faculteit, geslacht, generatie en secundaire vooropleiding. Deze gegevens zijn nodig om na te gaan of de democratisering van het onderwijs aan de UA ook allochtone studentengroepen bereikt. De concrete cijfers in de statistische kaart tonen nochtans aan dat de situatie voor allochtone studenten niet rooskleurig is. Hun doorstromingskansen liggen een pak lager dan die van de autochtone studenten. Om uit te zoeken hoe dit komt, en wat daaraan te doen valt, wordt er in het tweede deel een literatuurstudie uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de lagere aanwezigheid van allochtone studenten, en hun minder goed presteren op de universiteit zeer diverse oorzaken kent. Dat maakt dat de universiteit ook een divers pakket aan maatregelen moet ontwikkelen, wil ze de in- en doorstromingskansen van allochtone studenten verbeteren. Hoe dit totaalbeleid er moet uitzien, is uitgewerkt in het tweede deel.

Onderzoeksfiche

Referentie

Rottiers, S., Defrancq, E. & Rouwens, E. (2004). Allochtone studenten aan de UA. Een statistische situatieanalyse van 1993 tot 2003, aangevuld met een literatuurstudie over de oorzaken en maatregelen. Antwerpen: Universiteit Antwerpen, Raad voor Wetenschappelijke en Maatschappelijke Dienstverlening, Departement Dienstverlening.

Taal

Nederlands

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Diversiteit, hoger onderwijs, interculturaliteit, kansenongelijkheid, schoolloopbanen, studieprestaties, zorg, begeleiding, ondersteuning