Anders in de klas: Evaluatie van de pilot Sociale veiligheid lhbt-jongeren op school
Auteurs
Bucx, F., van der Sman , F., m.m.v. Jalvingh, C. (2014).

Abstract
In 2012 zijn in het onderwijs de kerndoelen op het gebied van seksualiteit en seksuele diversiteit aangepast. Op deze manier wil de overheid aandacht voor dit onderwerp op school bevorderen en de sociale veiligheid van jonge lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders (LHBT’s) verbeteren. De aanpassing van de kerndoelen was voor de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aanleiding om de pilot Sociale veiligheid LHBT-jongeren op school uit te voeren: in de twee hoogste groepen van het basisonderwijs en de twee eerste leerjaren van het voortgezet onderwijs. 55 basisscholen en 67 scholen in het voortgezet onderwijs deden mee, net als 5 scholen voor speciaal basisonderwijs en 5 scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs. De pilot vond plaats in de schooljaren 2012/’13 en 2013/’14. De belangrijkste bevindingen zijn: Aandacht voor LHBT’s zorgt voor meer acceptatie. Scholieren hebben hierdoor minder moeite met LHBT’s, met name in het basisonderwijs, zo blijkt uit een evaluatie van een pilot op ruim 130 scholen. Daarnaast zijn leerlingen in het voortgezet onderwijs die lesbische, homoseksuele of biseksuele gevoelens hebben, zich veiliger gaan voelen in de klas. De tolerantie voor en veiligheid van LHBT’s op de scholen is daarmee echter niet voltooid. Het gebruik van het woord ‘homo’ als scheldwoord was bijvoorbeeld niet verminderd en er was geen effect op negatieve ervaringen van leerlingen. Voorlichting door LHBT’s kan effectief zijn, mits deze goed ingebed is in lessen op school. Daarnaast blijkt het effectief wanneer leerlingen zelf in de klas vertellen over LHBT’s uit hun familie of vriendenkring. Voorwaarde is een open en veilige sfeer in de klas.
Referentie
Bucx, F., van der Sman , F., m.m.v. Jalvingh, C. (2014). Anders in de klas: Evaluatie van de pilot Sociale veiligheid lhbt-jongeren op school. Den haag: SCP.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Boek
ISBN
978 90 377 0703 8
Trefwoorden
Holebi, schoolwelbevinden, zorg, begeleiding, ondersteuning