Apestaartjaren 4.

Auteurs

Graffiti jeugddienst vzw, jeugdwerknet (2012).  

 PDF-versie

Abstract

Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet voeren om de twee jaar een grootschalig onderzoek naar mediabezit, – gebruik en attitudes tegenover media bij kinderen en jongeren. De topics voor dit onderzoek werden opgesteld in overleg met de onderzoeksgroep MICT van de UGent en op basis van vragen gekregen op de helpdesk, tijdens vormingen en studiedagen van de organisaties. In de vorige onderzoeken werd mediagebruik steeds benaderd vanuit het mediatoestel: wat doen jongeren met welk toestel? Anno 2012 maakt de opmars van multifunctionele toestellen deze insteek irrelevant. Voor dit onderzoek werd vertrokken vanuit de acties in plaats van het toestel: welke toestellen gebruiken jongeren voor welk doel? Ondertussen ziet men een ware mobiele revolutie opsteken. Met de gsm online gaan, was eind 2009 enkel voor the happy few, maar vandaag zijn smartphones en tablets stilaan ingeburgerd. In dit rapport wordt nagegaan welke impact dat heeft op de manier waarop jongeren met media omgaan. Zijn jongeren computerwizards zoals de pers ons voorhoudt? De overgang van de lagere school naar de middelbare school blijkt een scharnierleeftijd voor het bezit van een eigen gsm, computer… Uit het onderzoek blijkt dat multifunctionele toestellen de klassieke mediatoestellen overnemen. Snel switchen tussen media is voor jongeren gemakkelijker met multifunctionele toestellen. Buitenshuis halen jongeren snel hun gsm of mobiele mediaplayer boven, vooral als ze onderweg zijn. Mobiele gameconsoles gebruiken ze vaak enkel binnenshuis. Driekwart van de jongeren haalt hun gsm op de speelplaats boven, en bijna de helft ook tijdens de les. Het mobiele internet is aan een opmars bezig, maar jongeren willen hier niet extra voor betalen. Ook betalen voor muziek en films is eerder uitzondering dan regel. Ook zijn jongeren zich niet altijd bewust van de gevaren van het internet, al denken ze er wel over na. Leerkrachten en ouders hebben het zelden over online privacy. Toch zijn jongeren hier wel mee bezig. In dit onderzoek wordt getracht om de mediacompetenties van de zogenaamde ‘digital natives’ in kaart te brengen. Ten slotte wordt er ook even stilgestaan bij de kinderen en jongeren die in een sociaal-economisch kwetsbare gezinssituatie leven (7% uit deze steekproef). Hinken deze jongeren achterop nu (dure) multimediatoestellen onze maatschappij steeds meer domineren?

Referentie

Graffiti jeugddienst vzw, jeugdwerknet (2012). Apestaartjaren 4. Gent: Graffiti Jeugddienst vzw, Jeugdwerknet.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

onderzoeksrapport

Trefwoorden

Algemene cijfers, diversiteit, games, mediabezit, mediagebruik, onderwijsvernieuwing, ict, kansenongelijkheid, maatschappelijk belang/effecten, jeugdcultuur, vaardigheden/competenties, vrijetijdsbeleving, vrijetijdsbesteding