Are Flunkers Social Outcasts? A Multilevel Study of Grade Retention Effects on Same-Grade Friendships.

Auteurs

Demanet, J., & Van Houtte, M. (2016).

 PDF-versie

Abstract

In deze studie worden associaties onderzocht tussen zittenblijven en het aantal ‘zelfde-graads’ vriendschappen. Daarnaast onderzoekt de studie het effect van de proportie van zittenblijvende studenten op een school op deze vriendschappen en het modererende effect van schoolkenmerken op de relatie tussen zittenblijven en het aantal ‘zelfde-graads’ vriendschappen. Multilevel analyses werden uitgevoerd op data verzameld bij 11,759 studenten in 83 Vlaamse secundaire scholen. De analyses tonen aan dat secundaire school zittenblijven gerelateerd is aan het lage aantal vriendschappen. Lagere school zittenblijven is niet gerelateerd aan de vriendschapskwaliteit in het secundair onderwijs. Verder hebben studenten die de school starten met een hoger percentage van zittenblijvende studenten minder zelfde-graads vriendschappen. De zittenblijvende compositie modereert ook het effect van individueel zittenblijven op het aantal ‘zelfde-graads’ vriendschappen. De implicaties worden bediscussieerd.

We examine the association between grade retention and the number of same-grade friendships. Moreover, we investigate the effect of a school’s proportion of retained students on these friendships and the moderating effect of this school characteristic on the relationship between retention and the number of same-grade friendships. Multilevel analyses on data www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 from 11,759 students in 83 Flemish secondary schools show that secondary school retention is related to a lower number of friendships. Primary school retention is unrelated to friendship quantity in secondary education. Furthermore, students attending schools with a higher percentage of retained students have fewer same-grade friendships. The retention composition also moderates the effect of individual grade retention on the number of same-grade friendships. The implications are discussed.

Referentie

Demanet, J., & Van Houtte, M. (2016). Are Flunkers Social Outcasts? A Multilevel Study of Grade Retention Effects on Same-Grade Friendships. American Educational Research Journal, 53(3), 745-780.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Bevelshuishouding, kindercultuur, opvoedkunde, ouder-kind relatie, ouders, sociale omgeving