Are Girls more Resilient to Gender-Conformity Pressure? The Association Between Gender-Conformity Pressure and Academic Self-Efficacy.
Auteurs
Vantieghem, W., & Van Houtte, M. (2015).

Abstract
In het licht van de betere onderwijsprestaties van meisjes in vergelijking met jongens, belichten de auteurs in deze studie de zelfeffectiviteit (self-efficacy) van jongens en meisjes in het secundair onderwijs. Zij gaan na in hoeverre deze zelfeffectiviteit beïnvloed wordt door ‘gender conformity pressure’, ofwel de druk die een individu ervaart om zich net zo te gedragen als leeftijdsgenoten met hetzelfde geslacht. Op basis van data verkregen uit een survey (N=6380) onder leerlingen (gem. 12 jaar) uit het eerste jaar van het secundair onderwijs (gemeten op twee momenten: aan het begin en het eind van het schooljaar) laten de auteurs zien dat de zelfeffectiviteit van jongens daalt, naarmate zij meer druk tot genderconformiteit ervaren. De zelfeffectiviteit van meisjes stijgt echter naarmate zij meer druk tot genderconformiteit ervaren. Voor meisjes geldt echter wel hoe meer dat het ervaren van hoge druk tot genderconformiteit gepaard gaat met een daling van het algemeen welzijn. Deze verschillen tussen jongens en meisjes worden gevonden op meetmoment twee, dus zij ontwikkelen zich in de loop van het schooljaar.
Since the 1990s, it has become clear that Belgian girls tend to outperform boys on educational parameters. Similar educational gender gaps are encountered in other western industrialized countries and are often attributed to cultural conventions concerning typical masculinity and femininity, which would inform gendered study cultures. This paper investigates the influence of gendered peer cultures in Flanders on an individual level by employing the concept of pressure for gender conformity. More specifically, the gender-differentiated impact of genderconformity pressure is investigated in relation to academic self-efficacy. We examine these inter- and intragender differences in a sample of 6380 seventh-grade students in Flanders (the northern, Dutch-speaking part of Belgium), clustered in 59 schools. The data were collected at the start and the end of the 2012–13 school year. Results from multilevel regression analysis at two waves show that boys’ academic self-efficacy is lower when experiencing more pressure for gender conformity. Girls’ academic self-efficacy, however, does not decline when experiencing similar levels of pressure. In addition, when taking into account the negative toll that pressure for gender conformity has on girls’ well-being, their academic selfefficacy is higher when experiencing more pressure. This gender-differentiated impact of pressure for gender conformity is not apparent at the start of the school year, but emerges in the course of seventh grade. The results are discussed in light of gendered expectations for boys and girls in the Belgian context.
Referentie
Vantieghem, W., & Van Houtte, M. (2015). Are Girls more Resilient to Gender-Conformity Pressure? The Association Between Gender-Conformity Pressure and Academic Self-Efficacy. Sex Roles, 73(1-2), 1-15.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN Online
1573-2762 / Print: 0360-0025
Trefwoorden
Gender; studieprestaties