Assessment accommodations for multilingual learners: pupils’ perceptions of fairness.
Auteurs
De Backer, F., Slembrouck, S., & Van Avermaet, P. (2019).

Abstract
Een uitdaging bij het ontwerpen van testen is het waarborgen van eerlijkheid voor alle testnemers. Voor studenten die nog niet voldoende bekwaam zijn in de schooltaal is het afleggen van een test die ontworpen is voor moedertaalsprekers oneerlijk, aangezien ze niet in staat zullen zijn hun ware capaciteiten te tonen (Abedi, J., and C. Lord. 2001. “The Language Factor in Mathematics Tests.” Applied Measurement in Education 14 (3): 219–234.). Meertalige studenten zouden voorzien moeten worden van aanpassingen om deze uitdagingen te overwinnen, maar de meeste studies over beoordelingsaccommodatie voor meertalige studenten focussen op de effectiviteit en geldigheid, eerder dan op eerlijkheid (Li, H., and H. K. Suen. 2012. “Are test accommodations for English language learners fair?” Language Assessment Quarterly 9 (3): 293–309). Deze studie dicht het gat in het huidige onderzoek door accommodaties te bekijken vanuit een insiderlens. Leerlingen (n=35) in het vijfde leerjaar van het basisonderwijs werden geïnterviewd over een hypothetische testsituatie die een reeks accommodaties weergeeft. Studenten interpreteren de voordelen van accommodaties als leidend tot meer inclusie, als bijdragend aan een beter begrip, en als toenemend leren van zowel L1 als L2. De resultaten dragen bij aan het eerlijkheidsdebat over welke leerlingen accommodaties moeten krijgen en welke niet.
A challenge in designing tests is ensuring fairness for all test takers. Pupils who are not yet sufficiently proficient in the language of schooling taking a test that was designed for native speakers is unfair, since they will not be able to demonstrate their true abilities (Abedi, J., and C. Lord. 2001. “The Language Factor in Mathematics Tests.” Applied Measurement in Education 14 (3): 219–234.). Multilingual pupils should be provided with accommodations to overcome these challenges but most studies on assessment accommodations for multilingual pupils focus on effectiveness and validity, rather than on fairness (Li, H., and H. K. Suen. 2012. “Are test accommodations for English language learners fair?” Language Assessment Quarterly 9 (3): 293–309). This study fills a gap in current research by viewing accommodation practices through an insiders’ lens. Pupils (n = 35) in the fifth grade of primary education were interviewed about a hypothetical test situation which displayed a range of accommodations. Pupils interpret the benefits of accommodations as leading towards more inclusion, as contributing to better understanding, and as increasing learning of both L1 and L2. Results contribute to the fairness debate on which pupils should be given accommodations and who should not.
Referentie
De Backer, F., Slembrouck, S., & Van Avermaet, P. (2019). Assessment accommodations for multilingual learners: pupils’ perceptions of fairness. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-14.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/01434632.2019.1571596
Trefwoord(en)
Beoordeling; testen; eerlijkheid; accommodaties; meertaligheid; basisonderwijs