Associations between general parenting styles, specific food-related parenting practices, and children’s food consumption
Auteurs
Vereecken, C., Legiest, E., De Bourdeaudhuij, I., Maes, L. (2009)

Abstract
Opzet van deze studie was het verkennen van de impact van algemene opvoedingsstijl en specifieke voedings-gerelateerde opvoedingskenmerken op eetgewoonten van kinderen. Het betreft een cross-sectionele studie bij leerlingen uit het zesde leerjaar en hun ouders, data werd verzameld (2003) bij 69 van 100 willekeurig geselecteerde lagere scholen in België. Alle leerlingen (N=1957) werden uitgenodigd om deel te nemen; 82,4% van hun ouders stemde toe en vulde de vragenlijst in, hetgeen resulteerde in 1614 ouder-kinderparen.
Inzicht in de consumptie van ontbijt, fruit, groenten, frisdrank en snoep werd verkregen door vragenlijsten die door de leerlingen werden ingevuld. Ouders vulden vragenlijsten in over sociaal-demografische kenmerken, opvoedingsstijlen (algemeen en voedingsspecifiek). Logistische regressie analyses werden uitgevoerd met de opvoedingsstijlen als voorspellers en eetgewoonten als afhankelijke variabelen. Er werd gecontroleerd voor sociaal-demografische kenmerken en het gewicht van de kinderen.
Algemene opvoedingsstijl had geen significante invloed op eetgewoonten bij kinderen; bepaalde voedingsspecifieke opvoedingspraktijken wel: ‘encouragement through negotation’ had een positieve invloed; ‘pressure’, ‘catering on demand’ en ‘permissiveness’ een negatieve (d.w.z.: ongezonde) invloed. De onderzoekers concluderen dat voedingseducatie die ouders leert om duidelijk maar niet dwingend te zijn waarschijnlijk een positieve impact zal hebben op eetgewoonten van kinderen.
Engels:
Purpose Explore the impact of general parenting style and specific food-related parenting practices on children’s dietary habits.
Design Cross-sectional study of sixth graders and their parents.
Setting Data were gathered (in 2003) in 69 of 100 randomly selected elementary schools in Belgium. Subjects All sixth graders (N = 1957) were invited to participate; 82.4% of their parents gave consent and completed questionnaires, resulting in 1614 parent-child pairs.
Measures Children’s consumption of breakfast, fruit, vegetables, soft drinks, and sweets was assessed by self-administered food frequency questionnaires. Parents completed questionnaires on sociodemographic characteristics, general parenting styles (authoritarian, authoritative, indulgent, or neglecting) and specific food-related parenting practices (pressure, reward, encouragement through negotiation, catering on children’s demands, permissiveness, avoiding negative modeling, and praise). Analysis Logistic regression analyses were performed, with general parenting style and specific food-related parenting practices as predictors and dietary habits as dependent variables, controlling for sociodemographic characteristics and children’s weight status.
Results General parenting style did not show any significant impact on dietary habits. In contrast, the food-related parenting practice “encouragement through negotiation” showed a significant positive impact, whereas “pressure,” “catering on demand,” and “permissiveness” were practices with an unhealthy impact.
Conclusion Nutrition education programs that guide parents in firm but not coercive food parenting skills are likely to have a positive impact upon children’s dietary habits.
Referentie
Vereecken, C., Legiest, E., De Bourdeaudhuij, I., Maes, L. (2009) Associations between general parenting styles, specific food-related parenting practices, and children’s food consumption. American Journal of Health Promotion, 23(4): 233-240.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
0890-1171
Trefwoorden
Opvoeding; Voeding