Back education in elementary schoolchildren: the effects of adding a physical activity promotion program to a back care program.

Auteurs

Cardon, G., De Clercq, D, Geldhof, E., Verstraete, S. & De Bourdeaudhuij, I. (2007). 

 PDF-versie

Abstract

Deze studie vertrekt vanuit de idee dat de promotie van een fysiek actieve levensstijl tegelijk met het optimaliseren van de belasting van de ruggengraat op jonge leeftijd voorgesteld wordt als een belangrijke strategie binnen pogingen om vroegtijdige rugpijn te voorkomen. Het doel van dit onderzoek was dan ook om de effecten van de combinatie van zowel een rughouding programma en een programma ter promotie van fysieke activiteiten na te gaan bij lagere school kinderen. Hiervoor werd gebruik gemaakt van een pre-post design gespreid over twee schooljaren waarbij kennis over houding, houdingsgedrag, angst-vermijding meningen en gerapporteerde rugpijn geëvalueerd werd bij drie categorieën van kinderen: diegenen die aan beide programma’s deelnamen, diegenen die enkel aan het eerste programma deelnamen en diegenen die aan geen van de twee programma’s deelnamen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Cardon, G., De Clercq, D, Geldhof, E., Verstraete, S. & De Bourdeaudhuij, I. (2007). Back education in elementary schoolchildren: the effects of adding a physical activity promotion program to a back care program. European Spine Journal, 16, 125-133.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Fysieke aandoeningen, preventie, beweging, vorming