Back posture education in elementary schoolchildren: a two-year follow-up study.

Auteurs

Geldhof, E., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I. & De Clercq, D. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

Wat betreft de primaire preventie op het vlak van rug functioneren bij kinderen is onderzoek naar de stabiliteit van interventies noodzakelijk. De transitie van de kindertijd naar de adolescentie is op dit vlak een belangrijke fase om de mogelijke stabiliteit van interventies na te gaan omwille van de typische mechanische en psychologische eisen gerelateerd aan de adolescentie. Het hoofddoel van deze studie was om de effecten van een rugtraining programma met een tweejaarlijkse follow up te onderzoeken bij jongeren tussen 13 en 14 jaar oud, op het vlak van kennis over houding van de rug, angst-vermijding meningen en zelf gerapporteerde pijnen. Een bijkomend doel was te controleren welke aspecten van houdingsgedrag geïntegreerd bleken in de levensstijl van de jongeren. Om beide doelstellingen te bereiken, werd een twee jaarlijkse follow up studie gedaan bij 94 respondenten en een controlegroep bestaande uit 101 respondenten.

Onderzoeksfiche

Referentie

Geldhof, E., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I. & De Clercq, D. (2007). Back posture education in elementary schoolchildren: a two-year follow-up study. European Spine Journal, 16, 841-850.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Fysieke aandoeningen, preventie, varia