BAS! En de praktijk van de alternatieve sancties.
Auteurs
Depoortere, H. (2002).

Abstract
BAS! bestaat uit twee diensten: de bemiddelingsdienst en de begeleidingsdienst voor alternatieve sancties. Dit hoofdstuk handelt over de begeleidingsdienst. De auteur is algemeen coördinator bij BAS! en beschrijft in deze bijdrage de dagelijkse praktijk van BAS! wat betreft alternatieve sancties voor minderjarigen, sinds de oprichting in 1995 tot 2000. In een eerste deel maken we kennis met de vzw BAS! en haar voorgeschiedenis. Het tweede deel handelt over de relatie en samenwerking tussen BAS! en de jeugdrechtbanken. In het derde deel worden een aantal praktijkvoorbeelden aangehaald die de werking van drie projecten illustreren: gemeenschapsdiensten, het leerproject ‘omgaan met drugs’ en het ‘Mag Da?’–project. Ook wordt er in een vierde alinea ingegaan op de recidivevraag. In het deel ‘Straffen als deel van opvoeden!?’ bespreekt Depoortere juridische en pedagogische principes van straffen op een theoretische manier, die hij dan toetst aan de praktijk bij BAS! Tenslotte toont men aan dat de werking van BAS! zich heeft laten inspireren door de principes die de Werkgroep Jeugdsanctierecht naar voren schoof in een platformtekst: verantwoordelijkheid van de jongere, constructief sanctioneren, respect voor de rechtswaarborgen en scheiding hulpverlening en gerechtelijk optreden.
Referentie
Depoortere, H. (2002). BAS! En de praktijk inzake alternatieve sancties. In C. Eliaerts (Ed.). Constructief sanctioneren van jeugddelinquenten. Een commentaar bij vijf jaar werking van BAS! (pp29-100). Brussel: VUBPress.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN
90 5487 316 7
Trefwoorden
Alternatieve sancties, BAS!, begeleidingsdienst, gemeenschapsdienst, herstelrecht, jeugdbescherming, jeugdcriminologie, jeugddelinquentie, jeugdrecht, leerprojecten, minderjarigen, praktijkvoorbeeld