Being Judged, Being Assessed: Young People’s Perspective of Assessment in Youth Justice and Education.
Auteurs
Ellis, K., & France, A. (2012).

Abstract
Nederlands
Onderzoek van het Economische en Sociale onderzoeksprogramma naar trajecten die jongeren afleggen om in en uit de delinquentie te belanden, benadrukt de nood aan onderzoek dat de ‘stem’ van jongeren centraal stelt bij het exploreren van ervaringen met misdrijven en een waaier aan interveniërende diensten. Het onderzoek liep over een periode van 3 jaar waarbij data werden verzameld op vier verschillende plaatsen in Engeland. In dit onderzoek werden drie groepen jongeren bevraagd: jongeren met een ‘SEN statement’ (special educational needs), jongeren uitgesloten van school en jongeren gevat binnen een justitiële context. Concreet werden er 110 jongeren (81 jongens en 29 meisjes) tussen 11-18 jaar (gemiddelde leeftijd 14) geïnterviewd. Hun betrokkenheid met deze diensten varieerde, hoewel er sprake was van een significante overlap: bij 56% was er meer dan één vorm van interventie, bij 19% was sprake van de drie types interventies. 19% werd verwezen via een YOT, had een ‘SEN statement’ gekregen én was van school gestuurd. Zowel binnen de YOT’s – waar een gestructureerde assessment tool op elke jongere die met justitie in aanraking komt wordt toegepast – als binnen het onderwijssysteem – waar leerlingen met ‘special educational needs’ of met het risico om van school te worden gestuurd geïdentificeerd worden – heeft assessment een grote invloed. Het artikel stelt dat een neo-liberaal welzijnsbeleid diverse contradicties belichaamd. Het beleid moedigt ‘individualisering’, ‘responsabilisering’ en ‘zelfrealisatie’ aan, maar heeft ook nood heeft aan controle en regulering van risicogroepen. In dit artikel worden implicaties van deze contradicties verkend en wordt de impact op hun identiteit als neoliberale burger besproken.
Engels
Research from the Economic and Social Research Council programme on Pathways Into and Out of Crime prioritised young people’s ‘voices’ in exploring experiences of crime and a range of intervention services. Drawing on data from interviews with 110 young people, this paper explores their perspectives of professional assessment. Embedded within neo-liberal youth welfare policies are a number of contradictions. Policies encourage ‘individualisation’, ‘responsiblisation’ and ‘self-realisation’ while also needing to maintain control and regulation of ‘risky’ populations. This paper explores the implication of these contradictions through examining the experiences of young people being assessed in youth justice and education. The impact on their identities as neo-liberal citizens is discussed in the conclusion..
Referentie
Ellis, K., & France, A. (2012). Being Judged, Being Assessed: Young People’s Perspective of Assessment in Youth Justice and Education. Children & Society, 26(2), 112-123.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Hulpverlening, preventie, probleemgedrag, sancties/maatregelen