Beleidsindicatoren time-out
Auteurs
Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2009).

Abstract
Time-outprojecten zijn projecten waarbij een leerling die ernstig probleemgedrag stelt op school voor maximaal tien dagen (voor een korte time-out) of twee tot zes weken (voor een lange time-out) uit de klas wordt gehaald en persoonlijke begeleiding krijgt van iemand buiten de school. Hergo’s zijn gestructureerde gesprekken waarbij een ernstig incident/conflict besproken wordt onder leiding van een neutrale moderator, en waarbij dader en slachtoffer samen op zoek gaan naar een gepast antwoord op de schadelijke gevolgen van de probleemsituatie. De effectiviteit van deze projecten, die in 2006 geïmplementeerd werden, wordt in dit onderzoek geëvalueerd (het gaat hierbij om een totaal van 387 lange time-outs, 1243 korte time-outs en 99 hergo’s). Een zeer beknopte samenvatting van de voornaamste onderzoeksresultaten is terug te vinden in deel 7 van deze fiche.
Referentie
Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2009). Beleidsindicatoren time-out. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Leuvens Instituut voor Criminologie.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Probleemgedrag, sancties/maatregelen, schoolloopbanen, schoolwelbeviden, zorg/begeleiding/ondersteuning, welbevinden, gedrags-en emotionele problemen