Beleidsindicatoren time-out

Auteurs

Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

Time-outprojecten zijn projecten waarbij een leerling die ernstig probleemgedrag stelt op school voor maximaal tien dagen (voor een korte time-out) of twee tot zes weken (voor een lange time-out) uit de klas wordt gehaald en persoonlijke begeleiding krijgt van iemand buiten de school. Hergo’s zijn gestructureerde gesprekken waarbij een ernstig incident/conflict besproken wordt onder leiding van een neutrale moderator, en waarbij dader en slachtoffer samen op zoek gaan naar een gepast antwoord op de schadelijke gevolgen van de probleemsituatie. De effectiviteit van deze projecten, die in 2006 geïmplementeerd werden, wordt in dit onderzoek geëvalueerd (het gaat hierbij om een totaal van 387 lange time-outs, 1243 korte time-outs en 99 hergo’s). Een zeer beknopte samenvatting van de voornaamste onderzoeksresultaten is terug te vinden in deel 7 van deze fiche.

Onderzoeksfiche

Referentie

Roevens, E., Verdonck, E., Deboutte, G., Deklerck, J., & Put, J. (2009). Beleidsindicatoren time-out. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Leuvens Instituut voor Criminologie.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Probleemgedrag, sancties/maatregelen, schoolloopbanen, schoolwelbeviden, zorg/begeleiding/ondersteuning, welbevinden, gedrags-en emotionele problemen