BeReal, Be Happy? Examining the relationships between authentic self-presentations on BeReal and adolescents’ self-esteem.

Auteurs

Vanhoffelen, G., Schreurs, L., Meeus, A., Janssens, N., Beullens, K., & Vandenbosch, L. (2023)

 PDF-versie

Abstract

Unlike most social media, the new platform BeReal encourages users to present an authentic self. Since such self-presentations are assumed to have positive effects, this study examined whether adolescents’ authentic self-presentations on BeReal relate to a higher self-esteem and whether selfconcept clarity plays a role in that relationship. The relationships between exposure to perceived authentic self-presentations of others, social comparison on BeReal, and self-esteem were also explored. Of the 367 adolescents who participated in our cross-sectional survey, a total of 148 (40.33%, Mage = 16.23, SDage = 1.46; 82.4% girls) had an account on BeReal. Using structural equation modeling (SEM), we found that these adolescents’ authentic self-presentations were not significantly related to their self-concept clarity nor indirectly to their self-esteem. Self-esteem and self-concept clarity were, however, positively correlated. Regarding exposure to others’ content on BeReal, only upward and downward social comparisons on these platforms were significantly related to a lower and higher self-esteem, respectively.

In tegenstelling tot de meeste sociale media moedigt het nieuwe platform BeReal gebruikers aan om een authentiek zelf te presenteren. Omdat verondersteld wordt dat zulke zelfpresentaties positieve effecten hebben, werd in deze studie onderzocht of de authentieke zelfpresentaties van adolescenten op BeReal samenhangen met een hoger gevoel van eigenwaarde en of helderheid van het zelfconcept een rol speelt in die relatie. De relaties tussen blootstelling aan waargenomen authentieke zelfpresentaties van anderen, sociale vergelijking op BeReal en zelfwaardering werden ook onderzocht. Van de 367 adolescenten die deelnamen aan ons cross-sectionele onderzoek, hadden er in totaal 148 (40,33%, Mage = 16,23, SDage = 1,46; 82,4% meisjes) een account op BeReal. Met behulp van structural equation modeling (SEM) vonden we dat de authentieke zelfpresentaties van deze adolescenten niet significant gerelateerd waren aan hun zelfconcepthelderheid, noch indirect aan hun zelfwaardering. Zelfwaardering en helderheid van het zelfconcept waren echter wel positief gecorreleerd. Wat betreft blootstelling aan content van anderen op BeReal, waren alleen opwaartse en neerwaartse sociale vergelijkingen op deze platforms significant gerelateerd aan respectievelijk een lager en hoger zelfbeeld.

Referentie

Vanhoffelen, G., Schreurs, L., Meeus, A., Janssens, N., Beullens, K., & Vandenbosch, L. (2023). BeReal, Be Happy? Examining the relationships between authentic self-presentations on BeReal and adolescents’ self-esteem. New Media & Society. 

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1177/14614448231207783
 

Trefwoorden

Affordances, authentic self-presentation, BeReal, cross-sectional survey, selfconcept clarity, self-esteem, social comparison processes, structural equation modeling