Between Al-Jazeera and CNN. Indicators of media use by Belgian ethnic minority youth.

Auteurs

Sinardet, D. & Mortelmans, D. (2006).  

 PDF-versie

Abstract

Mediagebruik door etnische minderheden wordt meer en meer een politieke zaak die regelmatig opduikt in discours over multiculturalisme en integratie. In een geglobaliseerd medialandschap maakt de toename van etnische en globale etnische media het voor etnische minderheden paradoxaal genoeg mogelijk om een band te behouden met vormen van etnische identiteit. Erg interessant hierbij is mediagebruik door adolescenten die zich vaak op een kruispunt tussen verschillende culturen bevinden. Dit artikel wijkt af van de notie rond de mate waarin het mediagebruik van adolescenten uit etnische minderheden effectief verschilt van dat van Belgische adolescenten. In plaats daarvan ligt de focus op de rol die etniciteit speelt als een determinant van mediagebruik indien afgewogen aan andere, sociaal economische of onderwijsgerelateerde variabelen. Op basis van een grootschalige Belgische survey bij 12- tot 18-jarigen, toont dit artikel dat, naast andere resultaten, het belang van etnische achtergrond als een indicator voor mediagebruik bij adolescenten uit etnische minderheden, in perspectief moet geplaatst worden.

Onderzoeksfiche

Referentie

Sinardet, D. & Mortelmans, D. (2006). Between Al-Jazeera and CNN. Indicators of media use by Belgian ethnic minority youth. Communications, 31, (4), 425-445.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0341-2059

Trefwoorden

Interculturaliteit, mediagebruik, gedrukte media, televisie