Bevraging van Vlaamse leerlingen in het kader van een Drugbeleid Op School. Syntheserapprot schooljaar 2002-2003.
Auteurs
Kinable, H., Bernaert, I., De Donder, E., Rosiers, J., Schrooten, J. & Van Havere, T. (2003).

Abstract
In dit rapport worden de resultaten besproken van een leerlingenbevraging die binnen secundaire scholen wordt uitgevoerd om de communicatie met betrekking tot drugs en drugpreventie te stimuleren en om het drugbeleid op de school te optimaliseren. De leerlingenbevraging wordt georganiseerd vanuit de VAD en omvat zes thema’s: ‘middelengebruik’, ‘gokken’, ‘motieven voor het (niet-) gebruik van illegale drugs’, ‘de school en de leerling’, ‘vrije tijd en de leerling’ en ‘de rol van de omgeving’. De VAD richt zich hierbij tot de drie onderwijsvormen van de Vlaamse secundaire scholen, die op vrijwillige basis aan dit project kunnen deelnemen. Na de verwerking van de resultaten, wordt zowel een rapport per school als het hier voorliggende syntheserapport opgemaakt. Elke deelnemende school ontvangt beide documenten. Zo wil men scholen informeren omtrent de eigen schoolresultaten, omtrent de verschillende thema’s in de verschillende scholen en de nadruk leggen op het belang van een goed preventief drugbeleid. Het rapport geeft een beschrijving van de resultaten weer. Er wordt per thema kort ingegaan op de inhoud van de vragen en de resultaten worden uitgebreid besproken (prevalentie, frequentie, evolutie naar leeftijd, verschillen tussen onderwijsvormen en naar geslacht). Bij de bespreking van de resultaten beperkt men zich tot de essentie van de resultaten en gaat men in op de meest markante verschillen tussen de drie leeftijdsgroepen, jongens en meisjes en de drie onderwijsvormen voor verschillende onderwerpen. Aan de hand van dit syntheserapport probeert de VAD een evaluatie van het drugbeleid op Vlaamse scholen weer te geven en geeft men aan waar er nog noden en knelpunten zijn in de organisatie van drugpreventie.
Referentie
Kinable, H., Bernaert, I., De Donder, E., Rosiers, J., Schrooten, J. & Van Havere, T. (2003). Bevraging van Vlaamse leerlingen in het kader van een Drugbeleid Op School. Syntheserapport schooljaar 2002-2003. Brussel: VAD.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Alcohol, medicatie, middelengebruik, probleemgedrag, roken, schoolwelbevinden, secundair onderwijs, specifieke delicttypes, vrijetijdsbesteding