Bifurcated commitment, priorities and social contagion: the dynamics and correlates of volunteering within university student population.

Auteurs

Hustinx L., Vanhove T., Declercq A., Hermans K. & Lammertyn F. (2005).  

 PDF-versie

Abstract

Ondanks een toenemende institutionalisering van ‘community based learning’ in het hoger onderwijs is er relatief weinig geweten over actuele dynamieken in het vrijwilligerswerk bij studenten. Deze studie onderzoekt het spontane engagement van universiteitsstudenten, via een postenquête bij derdejaarsstudenten van de K.U.Leuven. De eerste fase van het onderzoek is een exploratie van het soort vrijwilligerswerk dat studenten doen. In de tweede fase wordt een model ontwikkeld om te voorspellen of mensen zullen behoren tot de categorie vrijwilligers, vroegere vrijwilligers of niet-vrijwilligers. Een grote groep jongeren stopt met vrijwilligerswerk wanneer ze de stap naar de universiteit zetten en vrijwilligerswerk blijkt dan ook weinig prioritair te zijn in de agenda van studenten. Verder vindt men verschillen tussen vrijwilligerswerk binnen en buiten de universiteit. De inbedding in een omgeving waar veel mensen vrijwillige engagementen opnemen en de studierichting zijn de belangrijkste voorspellers voor vrijwilligerswerk bij studenten. Men vindt ook effecten van gender, kerkelijkheid, aangemoedigd worden tot vrijwilligerswerk en subjectieve studiedruk.

Onderzoeksfiche

Referentie

Hustinx L., Vanhove T., Declercq A., Hermans K. & Lammertyn F. (2005). Bifurcated commitment, priorities, and social contagion: the dynamics and correlates of volunteering within a university student population. British Journal of Sociology of Education, 26, (4), 523-538.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0142-5692

Trefwoorden

Vrijwilligerswerk