Biographies of exclusion: poor work and poor transitions.
Auteurs
Shildrick, T. A. & MacDonald, R. (2007).

Abstract
De zinvolheid van het concept ‘transitie’ heeft in de laatste decennia hevig ter discussie gestaan in Engelstalig jeugdonderzoek. Verschillende kritieken werden geuit, onder meer dat het een lineair en veralgemeen pad is naar de volwassenheid; dat het ruimere jeugdvragen miskent door sterk te focussen op educatieve- en werkontmoetingen; dat het uitgaat van normatieve en beleidsmatige aannames en dat het weinig aandacht schenkt aan de ervaringen van jongeren; dat het niet langer een houdbaar concept is, gegeven de uitbreiding van de jeugdfase en de vervaging ervan en de ‘volwassenheid’ als een onderscheiden levensfase.
Op basis van kwalitatieve, longitudinale studies met “sociaal gemarginaliseerde” jonge volwassenen, gaat deze paper in tegen deze argumenten. De onderzoekparticipanten waren 186 moeilijk te bereiken jonge vrouwen en mannen die opgroeiden in een van de armste buurten van Engeland. De studies bevestigen veel van de kritieken die opgeworpen werden tegen het idee van transitie. Het leven van de geïnterviewde participanten na school werd gekenmerkt door onvoorspelbaarheid en onzekerheid. Velen waren ingeschreven in een naschoolse opleiding en training, ondanks hun afkeer van school. Dit engagement was dan ook niet zelden van korte duur, negatief ervaren en leidde amper tot positieve ervaringen op de arbeidsmarkt. Economische marginaliteit en terugkerende werkloosheid waren veelvoorkomend. In de transitie naar werk zien we dat de participanten klasse en cultureel georiënteerd zijn, zelfs wanneer deze motivaties enkel resulteerden in slecht betaalde en onzekere jobs waarvoor weinig vaardigheden vereist zijn.
In de conclusie bevestigen de auteurs opnieuw de waarde van een brede kijk op jeugdtransities. De auteurs argumenteren dat dit soort van conceptualisatie van transities cruciaal is om de kronkelingen en draaiingen van individuele biografieën, en het samenkomen hiervan in sociaal gestructureerde patronen van inclusie, exclusie en ongelijkheid, te begrijpen.The usefulness of the concept of transition has been hotly contested in Anglophone youth studies over the past decade. A variety of criticisms have been ranged against it, including that it; presumes the continuing predominance of linear, obvious, mainstream pathways to adulthood; excludes wider youth questions in focusing narrowly on educational and employment encounters; prioritises normative and policy-focused assumptions and deprioritises the actual lived experiences of young people; is no longer a tenable concept, given the extension of youth phase and the blurring of it and „adulthood‟ as distinct life-phases.
Drawing upon qualitative, longitudinal studies with „socially excluded‟ young adults, this paper contends with these arguments. The research participants were 186 „hard to reach‟ young women and men who were growing up in some of England‟s poorest neighbourhoods, some of whom were followed into their mid to late twenties. The studies confirmed many of the specific criticisms lodged against the idea of transition. Interviewees‟ lives post-school were marked by unpredictability, flux and insecurity. Engagement with post-16 education and training courses was common, despite wide-spread disaffection from school pre-16. Typically, these later learning encounters were short-lived, negatively assessed and un-related to labour market fortunes. Economic marginality and recurrent unemployment were uniform experiences. „Hyper-conventional‟, class cultural orientations to employment drove postschool transitions, even when these motivations resulted only in low paid, low skill, insecure „poor work‟.
In conclusion, we re-affirm the value of a broad and long view of youth transitions, situated in a panorama of socio-economic change. We argue that this sort of conceptualisation of transition is crucial to understanding the twists and turns of individual biographies and the coming together of these in socially structured patterns of inclusion, exclusion and inequality.
Referentie
Shildrick, T. A. & MacDonald, R. (2007). Biographies of exclusion: poor work and poor transitions. International Journal of Lifelong Education, 26(5), 589-604.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel