Black/white differences in school performance: The oppositional culture explanation
Auteurs
Downey, D. B. (2008).

Abstract
In dit artikel wordt de provocatieve oppositional culture verklaring van Ogbu theoretisch onder de loep genomen. De theorie stelt dat onderwijsprestatie verschillen tussen zwarten en blanken in Amerika niet louter het gevolg zijn van een sociaal-economische achterstelling. Ogbu legt in zijn theorie de nadruk op de agency van minderheidsgroepen en hoe zij zelf bijdragen aan hun eigen ondergang door een cultuur te ontwikkelen die negatief staat tegenover onderwijs. Voorgaand onderzoek laat zien dat 1/3de van de verschillen tussen zwarten en blanken verklaard kan worden door sociaal economische status. Voor de overige 2/3de grijpt Ogbu terug naar culturele verschillen tussen de groepen en het ontwikkelen van een aversie ten aanzien van de dominante cultuur en onderwijs waardoor ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun achterstelling. Tegenstanders vinden dat SES in zijn onderzoeken niet voldoende werd geoperationaliseerd en het meer uitgebreid moet worden zodat ook de buurt waarin ze opgroeien, sociale controle, sociale netwerken, beperkt professionele mogelijkheden, type van scholen etc wordt meegenomen. Wanneer een uitgebreidere SES wordt gemeten worden de verschillen tussen de rassen marginaal. De auteur stelt dan een alternatieve verklaring voor de verschillen op basis van sociale klasse en materiële condities in plaats van raciale reactie.
Referentie
Downey, D. B. (2008). Black/white differences in school performance: The oppositional culture explanation. Annual Review of Sociology, 34, 107–126.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Algemene cijfers, Leerproblemen, Kansenongelijkheid, Studieprestaties