Border encounters: How children navigate space and otherness in an ethnically divided society.
Auteurs
Christou, M., & Spyrou, S. (2012).

Abstract
Nederlands
Dit artikel maakt gebruik van etnografisch onderzoeksmateriaal verzameld bij 10-12-jarige Grieks Cypriotische kinderen. In dit artikel worden de ervaringen van kinderen die zich bewegen naar het noorden, het ‘bezette’ deel van Cyprus geëxploreerd. Door te focussen op ‘het oversteken’ en de feitelijke fysieke ervaring verbonden met het bezoeken van ‘bezette’ gebieden, wil deze studie inzicht krijgen in de relevante mechanismen die bijdragen tot de constructie van etnische verschillen, wanneer kinderen zich bewegen doorheen ruimtes en plaatsen en daarbij ‘anderen’ ontmoeten. In dit artikel focussen de auteurs op een subgroep van kinderen met een vluchtelingenachtergrond die overwegend uit middenklasse- en arbeidersklassefamilies komen. Ze maken hiervoor gebruik van interviews met 17 kinderen, alsook van door hen gemaakte kaarten en tekeningen. In het onderzoek werden een aantal etnografische methodes en creatieve visuele methodologieën gebruikt om de culturele betekenissen van deze ‘bezoeken’ aan het noordelijke deel van Cyprus te exploreren. Het artikel besluit dat, als we willen begrijpen hoe kinderen navigeren doorheen etnische breuklijnen binnen de context van deze bezoeken, we aandacht moeten besteden aan de rol van ‘place-making’ in de constructie van identiteit.
Engels
The article draws on ethnographic material from an ongoing study which explores 10- to 12-year-old Greek Cypriot children’s experiences of crossing to the north, the occupied part of Cyprus. By focusing on the act of crossing and the actual physical experience of visiting the occupied territories, the study seeks to highlight the mechanisms implicated in the construction of ethnic difference as children move through spaces and places and encounter ‘others’. The article argues that to understand how children navigate ethnic divisions in the context of these visits, we need to attend to the role of place-making in the construction of identity.
Referentie
Christou, M., & Spyrou, S. (2012). Border encounters: How children navigate space and otherness in an ethnically divided society. Childhood-a Global Journal of Child Research, 19(3), 302-3160
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Ruimtegebruik, interculturaliteit