Boutaffala, K., Chevalier, A., Roosens, B., Van Der Straeten, K., & Govaert, M.
Auteurs
Boutaffala, K., Chevalier, A., Roosens, B., Van Der Straeten, K., & Govaert, M. (2013).

Abstract
Dit rapport gaat over de uitsluiting van de middelbare school in Brussel en Wallonië. Officiële cijfers over schooluitsluiting zijn gebaseerd op de cijfers die vrijwillig ter beschikking worden gesteld door scholen. Deze cijfers tonen dat schooluitsluiting meestal voorkomt in de eerste graad van het secundair onderwijs, en vooral bij jongens. Met het welzijn van kinderen en jongeren in het achterhoofd, formuleren de ‘Délégué Général aux Droits de l’Enfant’, het ‘Observatoire de l’Enfance, de la Jeunesse et de l’Aide à la Jeunesse’, ‘ChanGements pour l’égalité’ en ‘AtMOsphères’ basisprincipes en aanbevelingen rond schooluitsluiting.
Het eerste basisprincipe van de auteurs is dat de verschillende rechten moeten gerespecteerd worden. Studenten en hun ouders worden te vaak niet voldoende geïnformeerd over hun rechten en plichten. Het is belangrijk dat het kind de vermeende feiten begrijpt, en ook de ernst van deze feiten. Ten tweede moet het welzijn van het kind in rekening worden gebracht bij de beslissing rond schooluitsluiting (en niet enkel het welzijn van de school). Ten derde mag er geen verschil zijn in de uitsluitingsprocedures tussen verschillende scholen. Ten vierde moet de mening van het kind ook gehoord worden tijdens het besluitvormingsproces. Ten vijfde, is het een functie van de school om hun leerlingen te socialiseren. Scholen moeten hun verantwoordelijkheid opnemen voor alle leerlingen, ook de leerlingen die de schoolregels overtreden. Ten zesde zijn negatieve sancties (en in het bijzonder permanente exclusie) ineffectief voor de meeste studenten. Ten zevende zou schooluitsluiting een uitzondering moeten blijven, en enkel van toepassing voor de meest ernstige feiten. Ten achtste, bedreigt schooluitsluiting omwille van disciplinaire redenen de slaagkans voor het komende jaar.
De auteurs formuleren tenslotte enkele aanbevelingen. Permanente schooluitsluiting zou enkel een mogelijkheid mogen zijn in zeer ernstige gevallen. Beslissingen omtrent schooluitsluiting zouden enkel genomen mogen worden door verscheidene belanghebbenden, en alle betrokken partijen zouden gehoord en geïnformeerd moeten worden.
Referentie
Boutaffala, K., Chevalier, A., Roosens, B., Van Der Straeten, K., & Govaert, M. (2013). Exclusion scolaire définitive: Principes directeurs et recommandations. Bruxelles: Oberservatoir de l’Enfance, de la Jeunesse et de l‘aide à la Jeunesse.
Taal
Frans
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
ISBN
2013/8651/6
Trefwoorden
Probleemgedrag, sancties/maatregelen