Boys keep swinging? Sex-composition of the school and pressure for gender-conformity.

Auteurs

Van Houtte, M. (2020).

 PDF-versie

Abstract

Deze studie bestudeert het effect van de gendersamenstelling van middelbare scholen op de druk tot genderconformiteit bij jongens en meisjes. Hoewel de druk tot genderconformiteit invloed heeft op het welbevinden van jongeren, heeft weinig grootschalig onderzoek de invloed van schoolkenmerken bestudeerd. Multilevelanalyses werden uitgevoerd op de representatieve Vlaamse data van eerstegraadsstudenten, waarvan 2688 jongens en 2430 meisjes, in 57 middelbare scholen, waarvan de data verzameld werd aan het begin van het schooljaar 2012/13 en eind 2013/14. Om de effecten van genderconformiteitsdruk te schatten op moment 2 wordt rekening gehouden met de genderconformiteitsdruk op moment 1. Voor meisjes werden geen effecten gevonden voor de gendersamenstelling van de school. Jongens in scholen met meer meisjes rapporteren bij aanvang van het secundair onderwijs minder druk tot genderconformiteit. De druk tot genderconformiteit op moment 2 neemt echter toe met de proportie meisjes op school, wat aantoont dat wanneer jongens een numerieke minderheid vormen op school, de druk tot genderconformiteit toeneemt. Dit effect is sterker voor jongens die traditionele genderrolattitudes sterker onderschrijven.

This study assesses the effect of secondary schools’ sex-composition on boys’ and girls’ felt pressure for gender-conformity. Whereas gender-conformity pressure affects adolescents’ well-being, little large-scale research examines school features’ influence. Multilevel-analyses are conducted on representative Flemish data of first grade students, 2688 boys and 2430 girls, in 57 secondary schools, gathered at the beginning of school-year 2012/13 and the end of 2013/14. When estimating the effects on gender-conformity pressure at time 2, the gender-conformity pressure at time 1 is accounted for. For girls, no effects of the school’s sex-composition are found. Boys in schools with more girls display lower levels of felt pressure at the start of secondary education. The felt pressure at time 2 increases with the proportion of girls, indicating that boys forming a numerical minority at school, report more growth in gender-conformity pressure. This effect is stronger for boys holding more traditional genderrole attitudes.

Referentie

Van Houtte, M. (2020). Boys keep swinging? Sex-composition of the school and pressure for gender-conformity. Gender and Education, 1–17 (Online First).

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

OI 10.1080/09540253.2020.1765995

Trefwoord(en)

België; economie van onderwijs; economie van gezondheid; economie van slaap; academische prestaties; slaapkwaliteit