Brieven aan Ouders met Tieners.

Auteurs

De Neve, F. (2002). 

 PDF-versie

Abstract

De reader waarin deze bijdrage te vinden is, handelt over het onderwerp ‘gezinspedagogiek: opvoedingsondersteuning’. Deze bijdrage gaat over de opvoedingsondersteuning die de Bond van Grote en Jonge Gezinnen biedt aan ouders met tieners. Er zijn immers weinig opvoedingsondersteunende initiatieven inzake tieners. De Bond heeft daarvoor een kader gecreëerd, waar het tijdschrift ‘BOTsing’ (Brieven aan Ouders met Tieners) een onderdeel van is.

Het tijdschrift werd gelanceerd in 1999, nadat een grondig verkennend onderzoek had plaatsgevonden om zo beter te beantwoorden aan de noden van de ouders. 842 ouders namen deel aan het onderzoek en beantwoorden vragen over de opvoedingsproblemen, de informatie die ze wensen, de gebruikelijke informatiekanalen en de meest geschikte informatiekanalen. Omdat opvoeding niet waardenvrij is, heeft de Bond een pedagogisch referentiekader geschapen. Een aantal uitgangsprincipes zoals democratie, uniciteit van het gezin, …maakt daar deel van uit. Op basis van de resultaten van het verkennend onderzoek en het pedagogisch referentiekader werden dan vijf doelstellingen geformuleerd en werd besloten wat de aanpak zou zijn van het tijdschrift en hoe het er zou uitzien. Tot slot blijkt uit een telefonische enquête dat de eerste evaluatie van het tijdschrift na een jaar positief was.

Onderzoeksfiche

Referentie

De Neve, F. (2002). Brieven aan Ouders met Tieners. In E. Vandemeulebroecke, H. Van Crombrugge & J. Gerris (Eds.), Gezinspedagogiek. Deel 2: Opvoedingsondersteuning (pp. 203-224). Leuven: Garant.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in een reader

ISBN

90-5350-927-5

Trefwoorden

Informatie, informatiekanalen, opvoedingsondersteuning, ouders, pedagogie, problemen, pubers, tieners, tijdschrift BOTsing