Britney meets Tarkan. Hoe allochtoon is allochtoon? Het mediagebuik van allochtone jongeren in Antwerpen.

Auteurs

Sinardet, D. & Mortelmans, D. (2003).

 PDF-versie

Abstract

In de discussie rond de integratie van allochtonen komen ook steeds meer de media in beeld. Niet altijd even gefundeerde uitspraken worden gedaan over het mediagebruik van allochtonen, dat zich heel sterk op de media uit het land van oorsprong zou richten. Ondertussen blijft een specifiek mediabeleid naar allochtonen uit. Dit artikel wil een bescheiden bijdrage leveren aan de discussie op basis van onderzoek naar het mediagebruik van allochtonen in Antwerpen. Allereerst wordt er dieper ingegaan op de rol van media, en vooral van televisie, op de culturele identiteitsconstructie van jongeren. Meermaals werd reeds aangetoond dat media een socialiserende functie vervullen. Vrij recente technologische evoluties maken het in toenemende mate mogelijk voor migranten om via de media vast te houden aan hun oorspronkelijke etnische identiteit en zo hun culturele tradities te (her)ontdekken of onderhouden. Zo heeft het proces van culturele globalisering een specifieke impact op de socialiserende functie van media. Men kan een onderscheid maken tussen ‘etnische media’ vanuit de gemeenschap, meestal lokale zenders die zich specifiek tot een etnische minderheid richten, of etnische media vanuit het land van oorsprong, die dikwijls mondiaal verspreid worden. Vooral deze laatsten zijn ook in België toegankelijk. Vervolgens wordt gekeken hoe allochtone jongeren in Antwerpen omgaan met dit media-aanbod, achtereenvolgens wat kranten, tijdschriften, televisie en radio betreft. Hierbij wordt gekeken in welke mate de keuze uitgaat naar etnische media, maar verder ook hoe zij met het overige aanbod omgaan, wat de verschillen in mediagebruik zijn met Belgische jongeren en binnen de allochtonengroep zelf en in hoeverre de socioeconomische achtergrond hier een rol speelt.

Referentie

Sinardet, D. & Mortelmans, D. (2003), Britney meets Tarkan. Hoe allochtoon is allochtoon? Het mediagebuik van allochtone jongeren in Antwerpen, Oikos: politiek, milieu, cultuur, 7, (25), 34 – 51.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Mediagebruik, diversiteit, printmedia, audiovisuele media