Children’s resilience during Covid‐19 confinement. A child’s perspective–Which general and media coping strategies are useful?

Auteurs

Cauberghe, V., De Jans, S., Hudders, L., & Van Wesenbeeck, I. (2022). 

 PDF-versie

Abstract

Deze studie onderzocht hoe kinderen (9-13 jaar) omgingen met de onzekere situatie tijdens de eerste Covid-19 lockdown periode (lente 2020) en of media hen hielp om met de situatie om te gaan. Op basis van een enquête bij 667 West-Europese (Belgische) kinderen, concludeerden we dat kinderen verschillende strategieën gebruikten om met de situatie om te gaan. Het zoeken van sociale steun via sociale media en het zoeken van afleiding werd door de meeste kinderen toegepast. Het creëren van een troostende omgeving werd door velen gebruikt, hoewel het niet geëvalueerd werd als een effectieve strategie. Terwijl oudere kinderen eerder zochten naar Covid-19-gerelateerde informatie, gaven jongere kinderen aan nieuwsmedia te vermijden om hun emoties te reguleren. De Covid-19- angst van de ouders in de lockdown periode had een invloed op het algemene niveau van bezorgdheid van hun kinderen. De resultaten bieden beleidsaanbevelingen over hoe kinderen te ondersteunen in het omgaan met de intensieve Covid-19 situatie, vooral tijdens lockdown periodes.

This study explored how children (9–13 years old) coped with the uncertain situation during the first Covid‐19 confinement period (Spring 2020) and whether media helped them handle the situation. Based on a survey among 667 West‐European (Belgian) children, we concluded that children used various strategies to cope with the situation. Seeking social support via social media and searching for distraction was applied by most children. Creating a comforting atmosphere was used by many, although not evaluated as an effective strategy. Whereas older children searched for Covid‐19‐related information, younger children indicated to avoid news media to regulate their emotions. The Covid‐19 anxiety of parents in the confinement period impacted upon the general level of concerns of their children. The results offer policy recommendations on how to support children in handling the tensive Covid‐19 situation, especially during lockdown periods.

Referentie

Cauberghe, V., De Jans, S., Hudders, L., & Van Wesenbeeck, I. (2022). Children’s resilience during Covid‐19 confinement. A child’s perspective–Which general and media coping strategies are useful? J Community Psychol, 50, 1503–1520.

 

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1002/jcop.22729

Trefwoorden

children, confinement, coping strategies, Covid‐19, media use, resilience