Children’s social self-concept and internalizing problems: The influence of peers and teachers.
Auteurs
Spilt, J.L., Van Lier, P.A C., Leflot, G., Onghena, P., Colpin, H. (2014).

Abstract
Deze studie trachtte te begrijpen hoe relaties met leeftijdsgenoten en leerkrachten bijdragen tot de ontwikkeling van internaliserende problemen via het sociale zelfconcept van kinderen. De steekproef omvatte 570 kinderen van 7 jaar en 5 maanden (SD = 4,6 maanden). De afwijzing door leeftijdsgenoten, het sociale zelfconcept van het kind en de internaliserende problemen die door de leerkracht werden gerapporteerd, werden longitudinaal geëvalueerd in de herfst en lente van klas 2 en 3. Leraarsrapporten over steun aan het kind werden beoordeeld in klas 2. De resultaten toonden aan dat afwijzing door leeftijdgenoten het sociale zelfbeeld van kinderen belemmerde, wat op zijn beurt de ontwikkeling van internaliserende problemen beïnvloedde. Gedeeltelijke steun werd gevonden voor individuele (maar niet klassikale) steun van de leerkracht om de negatieve effecten van problemen met leeftijdsgenoten op het zelfbeeld van kinderen te bufferen, waardoor de indirecte effecten op internaliserende problemen worden verminderd.
This study aimed to understand how relationships with peers and teachers contribute to the development of internalizing problems via children’s social self-concept. The sample included 570 children aged 7 years 5 months (SD = 4.6 months). Peer nominations of peer rejection, child-reported social self-concept, and teacher-reported internalizing problems were assessed longitudinally in the fall and spring of Grades 2 and 3. Teacher reports of support to the child were assessed in Grade 2. Results showed that peer rejection impeded children’s social self-concept, which in turn affected the development of internalizing problems. Partial support was found for individual (but not classroomlevel) teacher support to buffer the adverse effects of peer problems on children’s self-concept, thereby mitigating its indirect effects on internalizing problems.
Referentie
Spilt, J.L., Van Lier, P.A C., Leflot, G., Onghena, P., Colpin, H. (2014). Children’s social self-concept and internalizing problems: The influence of peers and teachers. Child Development, 85(3), 1248-1256.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1111/cdev.12181
Trefwoord(en)
Internaliserende problemen, peer afwijzing, sociaal zelfconcept, leerkrachtenondersteuning, autoregressieve cross-lagged analyses