Compatible or conflicting? Peer norms and minority and majority adolescents’ acculturation patterns.

Auteurs

Hillekens, J., Baysu, G., & Phalet, K. (2019)

 PDF-versie

Abstract

De acculturatie oriëntaties (voorkeuren voor minderheden) minderheidsgroepen en meerderheidsgroepen tonen consistente intergroep asymmetrieën: jongeren uit minderheidsgroepen zien erfgoed- en reguliere cultuuroriëntaties als compatibel (positief gecorreleerd), terwijl jongeren uit meerderheidsgroepen deze als conflicterend zien (negatief gecorreleerd). Het is echter onduidelijk (a) hoe de compatibele versus de conflicterende acculturatiepatronen van minderheden en meerderheden evolueren over de tijd; en (b) hoe peer acculturatienormen op school de evoluerende individuele acculturatiepatronen beïnvloeden. Multilevel autoregressieve cross-lagged panelmodellen bij Turkse/Marokkaanse jongeren (N = 1147, Mage = 15.60) en Belgische jongeren (N = 1716; Mage = 15.08) in dezelfde scholen (N = 69) tonen dat mainstream- en erfgoedcultuuroriëntaties in de loop van de tijd gedeeltelijk compatibel zijn voor minderheden, maar tegenstrijdig zijn voor meerderheidsjongeren. Bovendien voorspelden acculturatienormen individuele oriëntaties van de acculturatie longitudinaal, in lijn met de bestaande asymmetrische acculturatiepatronen bij minderheids- en meerderheidsjongeren.

Minority and majority acculturation orientations (i.e., their preferences for minorities) show consistent intergroup asymmetries: Minority adolescents see heritage and mainstream culture orientations as compatible (i.e., positively correlated), whereas majority adolescents see them as conflicting (i.e., negatively correlated). It remains unclear (a) how minority and majority adolescents’ compatible versus conflicting acculturation patterns evolve over time; and (b) how peer acculturation norms in school affect evolving individual acculturation patterns. Multi-level autoregressive cross-lagged panel models with Turkish-/Moroccan-minority (N = 1147, Mage = 15.60) and Belgian-majority (N = 1716; Mage = 15.08) adolescents in the same schools (N = 69) revealed that mainstream and heritage culture orientations were partially compatible over time for minorities, yet conflicting for majority adolescents. Moreover, peer acculturation norms predicted individual acculturation orientations longitudinally, in line with existing asymmetric acculturation patterns across minority and majority adolescents.

Referentie

Hillekens, J., Baysu, G., & Phalet, K. (2019). Compatible or conflicting? Peer norms and minority and majority adolescents’ acculturation patterns. Journal of Applied Developmental Psychology, 65, 101074.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101074

Trefwoord(en)

Acculturatie, minderheid, meerderheid, adolescentie, peernormen, compatibiliteit, conflict, intergroep relaties, longitudinaal, ontwikkeling