Conflict, Contact, and Education in Northern Ireland.
Auteurs
Niens, U., & Cairns, E. (2005).

Abstract
WAT In dit artikel wordt onderzoek “gereviewed” (geen meta analyse) dat positieve inter-groep relaties wil cultiveren in Noord-Ierland. Er wordt voornamelijk op de contact-hypothese gefocust.
Methode Zeer korte besprekingen in doorlopende tekst, niet duidelijk of het effectiviteit studies zijn… Bvb.: (McClenahan, Cairns, Dunn, & Morgen, 1996) uit een een studie van geïntegreerde en gesegregeerde scholen bleek dat cross-gemeenschap vriendschappen toenamen door intergroep contact. (Stringer et al., 2000) Scholen waar protestanten en katholieken samenzitten blijken de kwaliteit en kwantiteit van out-groep vriendschappen positief te beïnvloeden.
Resultaten
1) Inter-groep contact kan helpen om positieve uitkomsten te bewerkstelligen indien. Hiervoor dienen de participanten wel van dezelfde status te zijn.
2) Competitieve situaties moeten vermeden worden
3) De kwaliteit van het contact moet gemonitord worden zodat het contact met outgroep leden in het algemeen wordt ervaren als positief.
4) Angst tussen groepen en sociale identiteit spelen de belangrijkste rol in het verklaren van het proces waarbij contact een invloed heeft op out-group attitudes. Het verminderen van angst tussen groep is een belangrijke factor in het bewerkstellingen van inter-groep contact.
5) Lang en duurzaam contact blijkt een belangrijk probleem te zijn in Noord-Ierland
Referentie
Niens, U., & Cairns, E. (2005). Conflict, Contact, and Education in Northern Ireland. Theory Into Practice, 44(4), 337–344.
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel