Consumerism and well-being in early adolescence.
Auteurs
Sweeting, H., Hunt, K. & Bhaskar, A. (2012).

Abstract
Er wordt gesuggereerd dat consumentisme negatief relateert aan het welzijn van kinderen en adolescenten, alsook aan dat van volwassenen. Slechts weinig studies hebben onderzocht welke aspecten van consumentisme een invloed hebben op het welzijn. Dit artikel gebruikt data van een sample van jonge adolescenten om een aantal zaken te onderzoeken: niveau van consumentisme, de relaties tussen verschillende aspecten van consumentisme en welzijn, en verschillen naar geslacht, schooljaar en familiale invloed. De data werden verzameld in 2010 via schoolenquête (N=2934). Het meten van consumentisme bevat het aantal ‘standaard’ en ‘premium’ bezittingen en vier dimensies van consumentisme, welzijn wordt gemeten aan de hand van zelfrespect, psychologische stress en angst. Analyses duiden op positieve verbanden tussen het aantal bezittingen en angst en tussen ontevredenheid en een slachter welbevinden. Vele relaties tussen consumentisme en welzijn waren sterker dan tussen de invloed van de familie en welzijn. Deze resultaten suggereren dat enkel een aantal aspecten van consumentisme geassocieerd kunnen worden met een lager welbevinden.
Referentie
Sweeting, H., Hunt, K. & Bhaskar, A. (2012). Consumerism and well-being in early adolescence. Journal of Youth Studies, 15, 6, 802-820
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Varia