Continuation to Upper Secondary Education in Finland: Children of Immigrants and the Majority Compared.

Auteurs

Kilpi-Jakonen, E. (2011). 

 PDF-versie

Abstract

Het onderwijzen van kinderen van immigranten is een belangrijk aspect van de integratie van immigranten. Dit artikel bekijkt de eerste transitie in het Fins onderwijssysteem. Twee aspecten worden geanalyseerd: continuatie vs schoolverlaten en keuze van hoger secundair onderwijstype (algemeen vs beroepsopleiding). Resultaten geven aan dat kinderen van immigranten een hogere kans hebben om de school te verlaten bij deze transitie dan de autochtonen. Deze verschillen worden grotendeels verklaard door voorgaande school prestaties (gemiddelde van behaalde punten laatste jaar) en familiale SES. Wanneer er gecontroleerd wordt voor deze variabelen blijven alleen nog enkele eerste generatie groepen achtergesteld. Tweedegeneratie studenten met lage voorgaande school prestaties of een vader die noch beroepsactief is noch werkloos en volledig buiten de arbeidskrachten valt, hebben een grotere kans om de school te verlaten. Deze schoolverlaters kunnen worden beschouwd als ontmoedigde studenten. Voor de keuze van algemeen onderwijs is er een positiever beeld. Na gelijkaardig controle hebben de kinderen van immigranten een hogere kans om een algemene opleiding te kiezen ipv een beroepsopleiding tov de autochtonen. Het verschil is het grootst voor niet-Europese tweede generatie kinderen en studenten die een lager dan gemiddelde voorgaande schoolprestatie hebben. Samen met de resultaten voor het schoolverlaten wijst dit op een vermijden van beroepsonderwijs door sommige etnische groepen.

Referentie

Kilpi-Jakonen, E. (2011). Continuation to Upper Secondary Education in Finland: Children of Immigrants and the Majority Compared. Acta Sociologica, 54(1), 77–106. doi:10.1177/0001699310392604

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Algemene cijfers, Leerproblemen, Kansenongelijkheid, Studieprestaties