Correlates of students’ internalization and defiance of classroom rules: a self-determination theory perspective.

Auteurs

Aelterman, N., Vansteenkiste, M., & Haerens, L. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Het wordt algemeen geaccepteerd dat gevestigde regels voor het klaslokaal probleemgedrag voorkomen en tegelijkertijd ook de prestatiewinsten van studenten ondersteunen. Toch kan er grote verscheidenheid zijn in de onderliggende motieven van studenten om al dan niet te gehoorzamen aan klasregels, waarbij sommige studenten gehoorzamen omdat ze deze leefregels aanvaarden als hun eigen regels, en anderen zich gedwongen voelen te gehoorzamen door externe of interne eisen of juist ingaan tegen de regels in hun geheel. Gevestigd in de zelfbeschikkingstheorie, probeert deze studie te onderzoeken of de redenen waarom studenten klasregels volgen (bijvoorbeeld internalisering) of niet volgen (bijvoorbeeld opstandigheid) verschillend en uniek de resultaten van studenten voorspellen, met inbegrip van gevoelens van wrok, opstandigheid, bedrog, en spijbelen. Een totaal van 1006 studenten (46,7% jongens; M = 14,18 jaar ± 1,73) uit 56 verschillende secundaire klassen namen deel aan de studie. Studenten werden gevraagd een online enquête in te vullen over de ervaringen met hun belangrijkste leerkracht. Drie van de vier resultaten, geïdentificeerd regulatie en externe regulatie om klasregels te volgen waren, respectievelijk, negatief en positief gerelateerd, hoewel een nulrelatie met geïntrojecteerd regel volgen werd gevonden. Gecontroleerde niet-regel opvolging was het sterkst voorspellend voor het maladaptief functioneren, geïndexeerd door meer gevoelens van wrok, opstandigheid, bedrog, en spijbelen. Hoewel studentenbezit van regels cruciaal is om probleemgedrag in de klas te vermijden, is hun gedwongen niet-nakoming een risicofactor.

It is generally accepted that well-established classroom rules prevent problem behaviour, while also supporting students’ achievement gains. Yet, there might be considerable variability in students’ underlying motives to comply or refrain from complying with classroom rules, with some students adhering to them because they fully accept them as their own, and others feeling compelled by external or internal demands to do so or even defying the rules altogether. Grounded in selfdetermination theory, this study aimed to examine whether students’ reasons for following (i.e., internalization) and for refraining from following (i.e., defiance) classroom rules differentially and uniquely predict student outcomes, including feelings of resentment, acting out, cheating, and truancy. A total of 1006 students (46.7% boys; M = 14.18 years ± 1.73) out of 56 different secondary school classes participated in the study. Students were invited to fill out an online survey about experiences with their head teacher. For three out of four outcomes, identified regulation and external regulation to follow classroom rules were found to be, respectively, negatively and positively related, whereas a null relationship with introjected rule following was found. Controlled non-rule following was most strongly predictive of maladaptive functioning, as indexed by more feelings of resentment, acting out, cheating, and truancy. Whereas students’ ownership of rules is critical to prevent classroom misbehaviour, their pressured non-adherence is a risk factor.it is

Referentie

Aelterman, N., Vansteenkiste, M., & Haerens, L. (2019). Correlates of students’ internalization and defiance of classroom rules: a self-determination theory perspective. British Journal of Educational Psychology, 89(1), 22-40.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1111/bjep.12213

Trefwoord(en)

Schoolregels; opstandigheid; internalisering; wangedrag; zelfbeschikkingstheorie