Creating cycling-friendly environments for children: which micro-scale factors are most important? An experimental study using manipulated photographs.
Auteurs
Ghekiere, A., Deforche, B., Mertens, L., De Bourdeaudhuij, I., Clarys, P., de Geus, B. & Van Cauwenberg, J. (2015).

Abstract
Het verhogen van deelname aan transport-fietsen is een goede strategie voor het verhogen van de fysieke activiteitsniveaus van kinderen. Kennis over hoe we omgevingen moeten ontwerpen om transport-fietsen aan te moedigen en te behouden is beperkt en steunt vooral op observationele studies. De huidige studie onderzoekt het relatieve belang van kleinschalige omgevingsfactoren op transport-fietsen daar dergelijke kleinschalige factoren makkelijker aan te pakken zijn binnen een bestaande buurt in vergelijking met grootschalige omgevingsfactoren (bv. diversiteit in landgebruik). De onderzoekers rekruteerden daartoe kinderen en hun ouders (n = 1232) via 45 random geselecteerde scholen in Vlaanderen en vulden een vragenlijst in met 1) socio-demografische vragen en 2) een keuze gebaseerde taak. Gedurende deze taak dienden de participanten te kiezen tussen twee foto’s die de onderzoekers experimenteel gemanipuleerd hadden op basis van zeven kleinschalige omgevingsfactoren: het soort van fietspad, de regelmatigheid van het fietspad, de snelheid van het verkeer, de verkeersdichtheid, de aanwezigheid van snelheidsbumpers, onderhoud van de omgeving en de plantengroei. Participanten dienden aan te geven welke route zij (voor zichzelf of voor hun kinderen) verkozen om in te fietsen. Om het relatieve belang van deze kleinschalige omgevingsfactoren na te gaan voerden de onderzoekers hiërarchische analyses uit. De resultaten toonden aan dat het soort van fietspad de belangrijkste factor is bij zowel kinderen als ouders, gevolgd door verkeersdichtheid en onderhoud van de omgeving en de regelmatigheid van het fietspad bij kinderen. Bij ouders zijn de snelheidsbeperkingen en onderhoud van de omgeving de tweede belangrijkste, gevolgd door regelmatigheid van het fietspad en verkeersdichtheid. De auteurs concluderen dat verbeteringen aan de kleinschalige omgevingsfactoren effectief kunnen zijn in het verhogen van het transport-fietsen van kinderen, aangezien kinderen van mening zijn dat dit de omgeving meer geschikt maakt voor transport-fietsen. Het investeren in een duidelijke ruimte voor de jonge fietser, weg van het gemotoriseerd verkeer, blijkt de meeste effectieve strategie te zijn om de waargenomen geschiktheid te verbeteren. Verder onderzoek zou deze bevindingen kunnen bevestigen, daarbij gebruikmakend van experimenteel onderzoek ter plekke.
Background: Increasing participation in transportation cycling represents a useful strategy for increasing children’s physical activity levels. Knowledge on how to design environments to encourage adoption and maintenance of transportation cycling is limited and relies mainly on observational studies. The current study experimentally investigates the relative importance of micro-scale environmental factors for children’s transportation cycling, as these micro-scale factors are easier to change within an existing neighborhood compared to macro-scale environmental factors (i.e. connectivity, land-use mix, . . .).
Methods: Researchers recruited children and their parents (n = 1232) via 45 randomly selected schools across Flanders and completed an online questionnaire which consisted of 1) demographic questions; and 2) a choice-based conjoint (CBC) task. During this task, participants chose between two photographs which we had experimentally manipulated in seven micro-scale environmental factors: type of cycle path; evenness of cycle path; traffic speed; traffic density; presence of speed bumps; environmental maintenance; and vegetation. Participants indicated which route they preferred to (let their child) cycle along. To find the relative importance of these micro-scale environmental factors, we conducted Hierarchical Bayes analyses.
Results: Type of cycle path emerged as the most important factor by far among both children and their parents, followed by traffic density and maintenance, and evenness of the cycle path among children. Among parents, speed limits and maintenance emerged as second most important, followed by evenness of the cycle path, and traffic density.
Conclusion: Findings indicate that improvements in micro-scale environmental factors might be effective for increasing children’s transportation cycling, since they increase the perceived supportiveness of the physical environment for transportation cycling. Investments in creating a clearly designated space for the young cyclist, separated from motorized traffic, appears to be the most effective way to increase perceived supportiveness. Future research should confirm our laboratory findings with experimental on-site research.
Referentie
Ghekiere, A., Deforche, B., Mertens, L., De Bourdeaudhuij, I., Clarys, P., de Geus, B. & Van Cauwenberg, J. (2015). Creating cycling-friendly environments for children: which micro-scale factors are most important? An experimental study using manipulated photographs. PLoS one, 10(12).
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1371/journal.pone.0143302