Cultural practice and educational achievement. The role of the parents’ media preferences and taste culture.

Auteurs

Elchardus, M. & Siongers, J. (2003). 

 PDF-versie

Abstract

Het is meermaals geobserveerd dat de culturele praktijken van ouders een invloed hebben op de schoolprestaties van hun kinderen. In deze studie wordt onderzocht of variaties in de massacultuur – praktijken en smaken van ouders hetzelfde effect hebben. Men maakt een onderscheid tussen mediavoorkeuren, langs de ene kant, en culturele smaken en voorkeuren aan de andere kant. De analyse is gebaseerd op 6974 vragenlijsten, ingevuld door leerlingen, en een overeenkomstig aantal ingevuld door één van de ouders. Na controle van de effecten van scholing van de ouders en socio-economische status, vindt men dat leerlingen met ouders die een meer populaire mediavoorkeur hebben opmerkelijk meer kans maken om in het BSO terecht te komen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Elchardus, M. & Siongers, J. (2003). Cultural practice and educational achievement. The role of the parents’ media preferences and taste culture. Netherlands’ Journal of Social Sciences, 39, (3), 151-171.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Culturele preferenties, mediavoorkeuren, onderwijsniveau, ouders, schoolprestaties, socioeconomische status