Culturele begrenzingen. Het ruimtegebruik van Turkse en Marokkaanse scholieren in Nederland.

Auteurs

Hooghiemstra, E. (1995).  

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel vergelijkt men allereerst de tijd- en ruimtebestedingspatronen van Turkse en Marokkaanse scholieren met die van Nederlandse scholieren. Vervolgens draagt men redenen aan voor de gevonden verschillen en men besteedt aandacht aan de eventuele culturele herkomst van deze verschillen. Tenslotte wordt er aangegeven dat er evenzoveel redenen zijn om te veronderstellen dat er (ook) andere oorzaken zijn. De gebruikte data zijn afkomstig uit het Nationaal Scholieren Onderzoek (NSO) 1992. Het doel van dit NSO was om opvattingen en ideeën van jongeren over inkomsten, uitgaven, leefwijze, werk en toekomst in kaart te brengen. Daarnaast wordt in het onderzoek gevraagd naar de actuele leefsituatie van jongeren, met inbegrip van vragen over bijbaantjes en uitgavenpatronen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Hooghiemstra, E. (1995). Culturele begrenzingen. Het ruimtegebruik van Turkse en Marokkaanse scholieren in Nederland. Vrijetijd en Samenleving, 13, (3/4), 29-50.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Culturele begrenzingen, ruimtegebruik, structurele inperkingen, tijdsbesteding