Culturele begrenzingen. Het ruimtegebruik van Turkse en Marokkaanse scholieren in Nederland.
Auteurs
Hooghiemstra, E. (1995).

Abstract
In dit artikel vergelijkt men allereerst de tijd- en ruimtebestedingspatronen van Turkse en Marokkaanse scholieren met die van Nederlandse scholieren. Vervolgens draagt men redenen aan voor de gevonden verschillen en men besteedt aandacht aan de eventuele culturele herkomst van deze verschillen. Tenslotte wordt er aangegeven dat er evenzoveel redenen zijn om te veronderstellen dat er (ook) andere oorzaken zijn. De gebruikte data zijn afkomstig uit het Nationaal Scholieren Onderzoek (NSO) 1992. Het doel van dit NSO was om opvattingen en ideeën van jongeren over inkomsten, uitgaven, leefwijze, werk en toekomst in kaart te brengen. Daarnaast wordt in het onderzoek gevraagd naar de actuele leefsituatie van jongeren, met inbegrip van vragen over bijbaantjes en uitgavenpatronen.
Referentie
Hooghiemstra, E. (1995). Culturele begrenzingen. Het ruimtegebruik van Turkse en Marokkaanse scholieren in Nederland. Vrijetijd en Samenleving, 13, (3/4), 29-50.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Culturele begrenzingen, ruimtegebruik, structurele inperkingen, tijdsbesteding