Cultuurparticipatie voor allen … of toch niet? Een studie naar drempels voor cultuurparticipatie bij jongeren met en zonder migratieachtergrond in Vlaanderen.
Auteurs
Sermant, N. L. & Siongers, J. (2021).

Abstract
Het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind geeft aan dat elk kind recht heeft deel te
nemen aan kunst en cultuur. Voorgaand onderzoek geeft evenwel aan dat dit recht nog lang niet
gerealiseerd is voor ieder kind. Kinderen en jongeren met een migratieachtergrond vormen een van
de groepen die relatief weinig aan het cultuuraanbod deelnemen. Vooralsnog hebben we in
Vlaanderen een weinig genuanceerd zicht op hun ondervertegenwoordiging en de verklaringen
hiervoor. In deze bijdrage willen we die lacune dichten op basis van gegevens verzameld bij 4.720
jongeren uit het Nederlandstalig secundair onderwijs in Vlaanderen en Brussel. In de bijdrage kijken
wij ten eerste naar de verschillen tussen jongeren met en zonder migratieachtergrond op het vlak van
actieve en receptieve cultuurdeelname, waarbij we jongeren met een migratieachtergrond verder
opdelen naar negen herkomstgroepen. Ten tweede verrichten we analyses naar de verklaringen voor
etnische verschillen in participatiegraad. Daarbij vertrekken we enerzijds vanuit Bourdieu’s
kapitaaltheorie en bekijken we anderzijds de rol van religiositeit en etnische oriëntatie. De resultaten
geven aan dat jongeren met een migratieachtergrond niet als een homogene groep kunnen worden
beschouwd inzake cultuurparticipatie en dat cultureel kapitaal de belangrijkste verklaring voor
etnische verschillen in cultuurparticipatie vormt.
Referentie
Sermant, N. L. & Siongers, J. (2021). Cultuurparticipatie voor allen … of toch niet?
Een studie naar drempels voor cultuurparticipatie bij jongeren met en zonder
migratieachtergrond in Vlaanderen. Tijdschrift voor Jeugd en Kinderrechten, 4, 44-
72.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoord(en)
Kunst, cultuur, jongeren, participatie, diversiteit