Cyber Dating Abuse: Investigating Digital Monitoring Behaviors Among Adolescents From a Social Learning Perspective.

Auteurs

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2020)

 PDF-versie

Abstract

Just as with other forms of abuse such as bullying, dating violence is no longer limited to physical spaces. Several forms of dating violence can also be perpetrated by means of technology. Few studies have used a theoretical perspective to investigate cyber dating abuse. This study addresses this gap in the literature by focusing on the perpetration of digital monitoring behaviors—a form of cyber dating abuse—from a social learning perspective. We investigate the extent to which perceived social norms about cyber dating abuse, witnessing controlling behaviors among parents, and endorsing gender stereotypes are linked with adolescents’ engagement in digital monitoring behaviors. The study draws on data from 466 secondary school students (71.0% girls, n = 331) aged between 16 and 22 years (M = 17.99 years, SD = 0.92) in Flanders, Belgium, who were in a romantic relationship. Linear regression analysis indicates that being female, being older, the perceived social norms of peers, the endorsement of gender stereotypes, and having observed intrusive controlling behaviors by the father are significantly and positively related to adolescents’ perpetration of digital monitoring behaviors. The findings have implications for practice and underscore the need for prevention efforts to address and lower the influence of these perceived social norms. Further implications include the need for prevention efforts to focus on diminishing the impact of gender stereotypical attitudes and the influence of witnessing controlling behaviors within the family context on cyber dating abuse perpetration.

Net als bij andere vormen van misbruik, zoals pesten, beperkt datinggeweld zich niet langer tot de fysieke ruimtes. Verschillende vormen van datinggeweld kunnen ook worden gepleegd met behulp van technologie. Er zijn maar weinig studies die een theoretisch perspectief hebben gebruikt om misbruik van cyberdating te onderzoeken. Deze studie gaat in op deze leemte in de literatuur door te focussen op het plegen van ‘digital monitoring behaviors’ – een vorm van misbruik van cyberdating – vanuit een sociaal leerperspectief. We onderzoeken in hoeverre de waargenomen sociale normen over misbruik van cyberdating, getuige zijn van controlerend gedrag bij ouders en het onderschrijven van genderstereotypen, verband houden met de betrokkenheid van adolescenten bij digitaal toezichtgedrag. De studie is gebaseerd op gegevens van 466 middelbare scholieren (71,0% meisjes, n = 331) tussen 16 en 22 jaar (M = 17,99 jaar, SD = 0,92) in Vlaanderen, België, die een romantische relatie hadden. Lineaire regressieanalyse geeft aan dat vrouwelijk zijn, ouder zijn, de waargenomen sociale normen van leeftijdsgenoten, de goedkeuring van genderstereotypen en het observeren van www.jeugdonderzoeksplatform.be 2 opdringerig controlerend gedrag door de vader significant en positief gerelateerd zijn aan het plegen van ‘digital monitoring behaviors’ door adolescenten. De bevindingen hebben implicaties voor de praktijk en onderstrepen het belang van preventie om de invloed van deze waargenomen sociale normen aan te pakken en te verminderen. Verdere implicaties zijn onder meer de noodzaak van preventie die gericht is op het verminderen van de impact van genderstereotypische attitudes en de invloed van getuige zijn van controlerend gedrag binnen de gezinscontext op het plegen van cyberdating.

Referentie

Van Ouytsel, J., Ponnet, K., & Walrave, M. (2020). Cyber Dating Abuse: Investigating Digital Monitoring Behaviors Among Adolescents From a Social Learning Perspective. Journal of Interpersonal Violence, 35(23-24), 5157–5178.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

https://doi.org/10.1177/0886260517719538

Trefwoord(en)

cyber dating abuse, adolescents, social learning theory, dating violence