De betekenis van empowerment voor het opvoedingsondersteunend werken met kansarme gezinnen.

Auteurs

JNys, K. & Wouters, A. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

Dit artikel, geschreven door Kristien Nys en Anita Wouters, betreft de schets van een kader voor opvoedingsondersteuning met kansarme gezinnen. Dit groepswerk vindt in de praktijk zowel met ouders van tieners als met ouders van jonge kinderen plaats. De vormgeving aan het groepswerk wordt vanuit de praktijk gevoed: een bottom-up strategie waarbinnen het vraaggericht werken een centrale positie inneemt. Naast dit principe worden nog tal van andere principes naar voor geschoven die sterk aansluiten bij of een weerspiegeling zijn van ‘empowerment’ en van de basisprincipes en voorwaarden van ‘opvoedingsondersteunend werken’.

Onderzoeksfiche

Referentie

Nys, K. & Wouters, A. (2001). De betekenis van empowerment voor het opvoedingsondersteunend werken met kansarme gezinnen. Pedagogisch Tijdschrift, 26, (1), 19-43.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0166-5855

Trefwoorden

Armoede, empowerment, gezin, gezinsbegeleiding, kansarmen, kansarmoede, opvoeding, opvoedingsondersteuning