De druiven zijn toch te zuur… Schooletnografisch onderzoek in het secundair onderwijs. Eindrapport.

Auteurs

Delrue, K. & Hillewaere, K. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

Het onderzoeksrapport betreft een schooletnografisch onderzoek in twee Vlaamse secundaire scholen waarbij men telkens 1 klas uit de tweede graad beroepsonderwijs en 1 klas uit de tweede graad technisch onderwijs selecteerde. Men selecteerde de klassen met de meest heterogene (sociale, culturele, etnische achtergrond) leerlingensamenstelling. De probleemstelling was hierbij hoe schoolactoren (directie, leerkrachten, leerlingen) in een sociaal-cultureel gemengde schoolsetting interageren. Men beschrijft hierbij de interactie tussen de jongeren onderling en tussen de jongeren en hun leerkrachten vanuit het perspectief van de jongeren. Ook bespreekt men het leerkrachthandelen en duidt men het ‘vallen en opstaan’ van de leerkrachten in de interactie met hun leerlingen.

Referentie

Delrue, K. & Hillewaere, K. (2001). De druiven zijn toch te zuur…Schooletnografisch onderzoek in het secundair onderwijs. Eindrapport. Onuitgegeven onderzoeksrapport, UGent, Steunpunt Intercultureel Onderwijs.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Allochtonen, autochtonen, BSO, interactie, intercultureel onderwijs, leerkrachtstijlen, leerlingen, TSO