De ene school is de andere niet: over concentratie en segregatie in het Vlaamse scholenlandschap.

Auteurs

Keppens, G., Siongers, J. (2013)

 PDF-versie

Abstract

In dit hoofdstuk wordt ingezoomd op de leerlingensamenstelling en fenomenen van concentratie en segregatie in Vlaamse scholen. Uit de analyses blijkt dat segregatie en concentratie een hardnekkig gegeven blijft in het Vlaamse scholenlandschap. Zowel op het vlak van socio-economische samenstelling van de leerlingenpopulatie als op het vlak van etnische en culturele samenstelling, worden er grote verschillen tussen scholen vastgesteld. Bovendien komen verschillende vormen van kansarmoede samen in bepaalde scholen. Voornamelijk scholen met een aanbod beroeps- en technisch onderwijs en scholen in een grootstedelijke omgeving tellen een groot aandeel leerlingen uit kansarme gezinnen en kennen een zeer sterke concentratie van kinderen uit kansarme milieus, zowel wat betreft de socioeconomische thuissituatie, de etnische achtergrond alsook de culturele hulpbronnen die ze van thuis uit meekrijgen. Zeker in de grootstedelijke omgevingen verschillen de schoolpopulaties sterk van elkaar. Niet alleen kunnen we in deze grootstedelijke omgevingen spreken van concentratie van kansengroepen, we hebben er ook duidelijk te maken met segregatie. Naast het hoger aandeel van kansengroepen in de scholen in hun totaliteit – wat toe te schrijven is aan het groter aandeel van kansengroepen in grootsteden – is de variatie die we er vaststellen onder de scholen immers zeer groot in vergelijking met niet-stedelijke omgevingen.

Referentie

Keppens, G., Siongers, J. (2013) De ene school is de andere niet: over concentratie en segregatie in het Vlaamse scholenlandschap. In: Bradt, L., Pleysier, S., Put, J., Siongers, J., Spruyt, B. Jongeren in cijfers en letters. Bevindingen uit de JOP-monitor 3 en de JOP-schoolmonitor 2013 (pp 136- 159), Leuven: Acco

Taal

Nederlands

Publicatievorm

Boek

ISBN – ISSN

978-90-334-9558-8

Trefwoorden

Algemene cijfers, diversiteit, interculturaliteit, secundair onderwijs, stedelijkheid