De genderkloof in onderwijsprestaties op een kruispunt met etniciteit en sociale klasse: een kwantitatieve benadering.

Auteurs

Dhoore, J. (2016).

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel (op basis van een masterthesis; winnaar van Acco-prijs van de Vereniging voor Sociologie) onderzoek de auteur met data van het Vlaams Leerlingenonderzoek de genderkloof in onderwijsprestaties in relatie tot verschillen in etniciteit en sociaaleconomische status (SES). Op basis van empirische gegevens van 9650 Vlaamse leerlingen (derde en vijfde leerjaar) afkomstig van 62 scholen voor secundair onderwijs, werd het (onder)presteren (op basis van het eindpercentage) van jongens en meisjes nader onderzocht op verschillen naar etniciteit en SES. Meisjes presteren zoals bekend beter dan jongens, en deze genderkloof is groter bij jongeren met een hogere SES; de genderkloof is gelijk ongeacht de etnische achtergrond van de leerlingen. Verklaringen worden onder meer gezocht in verschillen in studiecultuur. De auteur wijst er op dat hoewel de genderkloof bij jongeren met een lage SES kleiner is, hun absolute schoolprestaties nog steeds slechter zijn dan die van leerlingen met een hoge SES.

Referentie

Dhoore, J. (2016). De genderkloof in onderwijsprestaties op een kruispunt met etniciteit en sociale klasse: een kwantitatieve benadering. SOCIOLOGOS, 37(3). pp.

Taal

Nederlandstalig

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

ISSN 2295-8150