De jonge Brusselaars, tussen verscheidenheid en tegenspoed. Enquête bij de laatstejaars van de scholen van de Stad Brussel

Auteurs

Jacobs, D. & Rea, A. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel worden de resultaten gepresenteerd van een schriftelijke bevraging bij de laatstejaars van de Franstalige scholen van de stad Brussel. Deze studie had vooral betrekking op levensstijlen, racisme en onveiligheid. Uit het onderzoek blijkt dat de Brusselse jeugd sterk intern verdeeld is naar sociale herkomst etnische origine en schoolkeuze. Onderlinge verhoudingen zijn bovendien vaak identiteitsgeladen, waarbij sociale herkomst en etnische origine een belangrijke rol spelen. De intensiteit van identitaire spanningen is echter minder uitgesproken in het algemeen vormend onderwijs dan in het technisch en beroepsonderwijs. De etnicisering van sociale verhoudingen – het benadrukken van etnische verschillen ten koste van gelijkenissen en verschillen op andere vlakken – lijkt onder de jongeren sterk aanwezig.

Onderzoeksfiche

Referentie

Jacobs, D. & Rea, A. (2007). De jonge Brusselaars, tussen verscheidenheid en tegenspoed. Enquête bij de laatstejaars van de scholen van de Stad Brussel. Brussels Studies, 8, (3), 1-20.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Algemene cijfers, onveiligheidsgevoelens, kansenongelijkheid, secundair onderwijs, tolerantie