De maatschappij: kennis, houdingen en politieke voorkeur.

Auteurs

Vandoorne, J., De Witte, H. & Hooge, J. (2000). 

 PDF-versie

Abstract

Dit boek bevat de resultaten van een interdisciplinair onderzoek bij een representatief staal leerlingen uit het (gewoon voltijds) secundair onderwijs in Vlaanderen. Nagenoeg 5000 jongeren tussen 12 en 18 jaar vulden gedurende het schooljaar 1998-1999 een vragenlijst in op de schoolbanken. Daarin werd gepeild naar hun beleving van een groot aantal levensdomeinen, zoals hun welbevinden en zelfbeleving, de opvoedingsstijl van hun ouders, hun beleving van de school, vrije tijd en vrienden, werk en werkloosheid, religie, delinquentie, en naar hun opvattingen over de samenleving en politiek. Dit onderzoek is opgevat als een ‘platformonderzoek’: het biedt een referentiekader voor iedereen die wil weten hoe het met de jeugd in Vlaanderen gesteld is. Deze basisinformatie is relevant voor het brede publiek, voor beleidsmakers, jeugdwerkers, onderzoekers, de media én voor allen in de samenleving die begaan zijn met jongeren. Het onderzoek werd uitgevoerd door een samenwerkingsverband van vijf onderzoeksgroepen van de K.U.Leuven, en werd gefinancierd door de Vlaamse Gemeenschap (Impulsprogramma Humane Wetenschappen). Dit hoofstuk belicht het ‘maatschappelijke’ luik uit de vragenlijst. Het bekijkt summier welke kennis jongeren hebben van de maatschappij, zowel op wettelijk als op organisatorisch vlak. In het tweede deel behandelt het hun maatschappelijke houding en opvattingen. Ten slotte rapporteert het hoe jongeren aankijken tegen politiek en politieke partijen.

Onderzoeksfiche

Referentie

Vandoorne, J., De Witte, H. & Hooge, J. (2000). De maatschappij: kennis, houdingen en politieke voorkeur. In H. De Witte, J. Hooge & L. Walgrave (Eds.), Jongeren in Vlaanderen: gemeten en geteld. 12- tot 18-jarigen over hun leefwereld en toekomst (pp. 209-252). Leuven: Universitaire Pers.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Bijdrage in reader

ISBN-ISSN

90 – 5867 – 085 – 6

Trefwoorden

‘Alledaags’ racisme, anomie, autoritarisme, economische progressiviteit, houding, jeugdcentrisme, kennis, opvattingen, partijvoorkeur, politiek, politieke partijen