De meting van het zelfconcept: onderzoek bij Vlaamse adolescenten met de Self Description Questionnaire III.

Auteurs

Simons, J. & Simons, J. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

In deze bijdrage wordt een Vlaamse versie van de Self Description Questionnaire (SDQ III, March, 1998) besproken. Deze volgens het hiërarchisch model opgebouwde vragenlijst met aandacht voor het totale zelfbeeld en het beeld dat jongeren hebben over 12 academische en niet-academische vaardigheden, werd voorgelegd aan 596 meisjes en 523 jongens uit verschillende studierichtingen van het niet-universitair hoger onderwijs. In het totaal werden 1119 jongeren met een gemiddelde leeftijd van 20 jaar bevraagd. Na analyse blijkt de vragenlijst op een Vlaamse populatie zeer betrouwbaar te zijn. Gezien het feit dat op een groot aantal schalen culturele verschillen meespelen, werd een voorlopige Vlaamse normering opgesteld. Hierbij bleek dat het ook nodig is aparte normen voor jongens en meisjes te hanteren.

Onderzoeksfiche

Referentie

Simons, J. & Simons, J. (2001). De meting van het zelfconcept: onderzoek bij Vlaamse adolescenten met de Self Description Questionnaire III. Tijdschrift Klinische Psychologie, 31, (4), 207-217

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Adolescenten, gender, meetinstrument, questionnaire, self description, zelfbeeld, zelfconcept, zelfwaardering